Recensie: De laatste troef – Sandra Brown

Sandra Brown staat bekend om haar thrillers met een flinke dosis romantiek. Dit geldt zeker ook voor haar nieuwste thriller De laatste Troef, waarbij een uit de gratie geraakte FBI-agent een seriemoordenaar probeert te ontmaskeren…

‘FBI-agent Drex Easton zit al jaren achter een misdadiger aan die hij ervan verdenkt acht rijke vrouwen te hebben vermoord. De overeenkomst tussen de zaken is dat er “een nieuwe man’ in het leven van de slachtoffers zou zijn. Drex is ervan overtuigd dat Jasper Ford, de man die hij kent als Weston Graham, de moordenaar is.
Jasper Ford is sinds kort getrouwd met Talia Shafer, een succesvolle, rijke zakenvrouw. Drex gaat undercover als hun nieuwe buurman, maar er dreigt een onvoorzien probleem: hij voelt zich enorm aangetrokken tot Talia. Maar is Talia een onschuldig slachtoffer of een medeplichtige?’

De laatste troef heeft tijd nodig om het verhaal goed op gang te brengen. Voor je gevoel val je namelijk midden in het verhaal en is er tijd nodig om de relaties tussen de verschillende personages goed te begrijpen. Waarom heeft Drex bijvoorbeeld problemen met zijn leidinggevende? Wel zijn de verschillende personages sterk neergezet. Drex Easton bijvoorbeeld, die al een flinke reputatie heeft opgebouwd en wel heel creatief middelen inzet om de moordenaar te pakken te krijgen. Daarbij is de personage van Talia Shafer gehuld in mysteriën. Heeft zij wat op haar kerfstok? Juist de nieuwsgierigheid naar deze antwoorden maakt dat je verder wilt lezen. Daarbij is er in De laatste troef ook een flinke dosis humor aanwezig, doordat de streken die Drex uithaalt met zijn leidinggevende om hem op het verkeerde been te zetten, hilarisch zijn. Dit maakt dat je stiekem weleens hardop in de lach schiet.

Vooral in de tweede helft van het boek brengt Sandra Brown echt spanning in het verhaal. Door een heftige situatie komen de verschillende gebeurtenissen in een stroomversnelling, waarbij gebruikgemaakt wordt van spitse dialogen. Hierbij blijkt aan het eind van De laatste troef dat Sandra Brown haar lezers flink op het verkeerde been heeft gezet. Je krijgt dan ook antwoord op de brandende vraag waarom Drex en Rudkowski zo met elkaar in de clinch liggen. Daarbij is de romantische spanning, waar Sandra Brown haar boeken zo bekend om staan, ruimschoots aanwezig. En door de kennis die je vergaart aan het eind van De laatste troef snap je behaalde reacties en gedrag van Drex ook veel beter.

De laatste troef is een boek dat langzaam op gang komt en tijd nodig heeft om te landen bij zijn lezers. Sandra Brown maakt dit in de tweede helft van het boek ruimschoots goed, door gebeurtenissen in een stroomversnelling te zetten, waarbij spitse dialogen en een onverwachte plottwist aan het eind, de lezers geboeid houdt. En de titel van het boek had niet beter gekozen kunnen zijn bij dit verhaal.

Beoordeling: 7,5/10

Sandra Brown heeft een diverse carrière van model, actrice en tv-presentatrice achter de rug, voordat ze zich stortte op het schrijven van romantische thrillers. Inmiddels heeft ze diverse titels op haar naam staan, waarbij verschillenden, net als De laatste troef zijn verschenen bij uitgever Meulenhoff Boekerij