Recensie: Eiland van de verloren meisjes – Alex Marwood

Onder het oppervlak schuilt een gruwelijk geheim…Het klinkt zo idyllisch, een afgelegen eiland, jonge mensen die het leven nog voor zich hebben liggen en ongekende rijkdom. Maar zoals wel bekend is, komt idealisme en rijkdom vaak ook met een flinke schaduwzijde. In het nieuwste boek van Alex Marwood, Het eiland van de verloren meisjes, waarvan de voorkant uitnodigt tot heerlijk lezen in de vakantie, wordt dit maar weer extra duidelijk.

‘Voor de twaalfjarige Mercedes is La Kastellana de plek die ze thuis noemt; een prachtig paradijselijk eiland, onaangetast door de moderne wereld. Maar wanneer multimiljonair Matthew Meade samen met zijn verwende dochter Tatiana arriveert, verandert alles. De Meades brengen onvoorstelbare welvaart en succes met zich mee. Helaas is de prijs die de eilandbewoners daarvoor moeten betalen veel hoger dan ze zich ooit hadden kunnen voorstellen. En er verdwijnen steeds meer meisjes op het eiland…

Dertig jaar later is Robin wanhopig op zoek naar haar zeventienjarige dochter Gemma, die al meer dan een jaar wordt vermist. Gemma zou zich op La Kastellana bevinden, een luxe eiland dat enorm veel toeristen trekt. Maar niemand lijkt bereid haar te helpen in haar zoektocht en Robin is bang dat de tijd begint te dringen.’

Het Eiland van verloren meisjes speelt zich af in verschillende tijden, waarin Mercedes, haar zus Donatella en moeder Larissa een belangrijke rol spelen. Schoonheid van vooral jonge vrouwen wordt sterk geidealiseerd, wat je al ziet aan televisieseries als Het mooiste meisje van de klas. Mercedes kijkt hierin altijd op naar haar zuster, maar Alex Marwood maakt al snel duidelijk, dat mooi zijn niet altijd voordelig is. Een mooi voorbeeld hiervan is het lot wat jonge meiden op het eiland hiervoor moeten betalen. Dit geldt ook voor de jonge en opstandige Gemma, die niets anders wil dan weg van haar moeder en haar eigen beslissingen nemen. Maar is het leven daarbuiten daadwerkelijk beter en zijn de mensen wel echt wat ze pretenderen te zijn. En de mooie jonge vrouwen lijken hierin in het boek van Alex Marwood nog een extra risico te lopen. Dus is schoonheid daadwerkelijk wel zo’n voordeel en de sleutel tot succes?

Alex Marwood presenteert het eiland als een soort idyllische plek wat eigenlijk een ongekend en onbeperkt vakantiegevoel oplevert. Maar daarnaast zal de lezer steeds meer het gevoel van een sekte of een soort commune besluipen. Welvaart en succes gaat hierop namelijk gepaard met duistere geheimen waarin eilandbewoners ver moeten gaan om onder de beschermende hand van de rijke machthebbers te blijven. Tot aan het verloochenen van hun eigen familieleden aan toe. In het Eiland van de verloren meisjes wordt hier ook een flinke dosis van mysterie en mythen aan toegevoegd, door legendes van sirenes en duistere offers. Dit levert een spannend en uniek verhaal op, die niet perse als een standaard thriller kan worden gezien, maar een bijzonder verhaal dat alle kanten op kan gaan.

Eiland van de verloren meisjes is geen aanrader voor diegenen die van snelle thrillers houden, maar juist voor degenen die een nieuw, uniek, en schokkend actueel spannend verhaal willen lezen over de macht en duisternis van rijkdom en de prijs dat je betaalt voor idealisme en welvaart.

Alex Marwood is auteur van Waar is ze?, Niemand komt je redden en Achter de voordeur. De laatste titel heeft een Macavity Award gewonnen. Haar boeken verschijnen bij uitgeverij Boekerij waarvan Het eiland van de verloren meisjes de meest recente titel is.