Recensie: Het eiland – Adrian McKinty

Adrian McKinty is in Nederland voornamelijk bekend om zijn thriller De Ketting, die geroemd werd om de tentoongespreide emoties, de spanning en originaliteit. In het Engels zijn meer boeken van deze auteur verschenen, waaronder de serie over Detective Sean Duffy. Vanaf vandaag kunnen we dan eindelijk genieten van de tweede op zichzelf staande thriller Het eiland, dat door zijn rode voorkant met zwarte rennende silhouetten al veel goed beloofd:

‘Voor de pasgetrouwde Heather Baxter is een reis naar Australië met haar echtgenoot Tom en zijn twee tieners Olivia en Owen een droom die uitkomt. Heather heeft nog nooit buiten de VS gereisd en ze hoopt op beter contact met haar nieuwe stiefkinderen. Maar zoals bij elke gezinsvakantie gaat er weinig zoals gepland: het is te heet, de kinderen vervelen zich en de beloofde koala’s zijn nergens te bekennen.

Wanneer een toevallige ontmoeting met twee lokale bewoners een uitnodiging oplevert voor Dutch Island, een privé-enclave waar dieren in het wild leven, lijkt dat de uitkomst: is dat niet het avontuur dat ze allemaal nodig hebben? Dutch Island is echter niet voor niets privé. Wanneer hun bezoek tot een gruwelijk ongeluk leidt, moet Heather een beslissing nemen die alles verandert. En moeten ze rennen voor hun leven.’

Adrian McKinty weet vanaf het begin in Het eiland al veel spanning te scheppen, door middel van een proloog die zijn lezers beloofd, dat het heel erg snel heel erg mis gaat lopen. Wat hieraan bijdraagt, is de fascinerende fauna van Australië met zijn hitte en diverse en potentieel gevaarlijke dieren die er rondlopen (of kruipen). Daarbij weet hij overtuigend de gezinssituatie te schetsen van jonge vrouw Heather, haar drukke en succesvolle man Tom en twee onwillige kinderen. Als lezer begrijp je vanaf het eerste moment in welke situatie Heather zich bevindt, in haar wil om een goede band met de kinderen van haar man te krijgen. Je kunt als lezer alleen maar meeleven met deze hoofdpersonage. In feite kan dit zelfs zonder een moordlustige bedreiging eigenlijk alleen maar mis gaan. Filosoof Soren Kierkegaard zei ooit dan verveling en angst de wortel van elk kwaad zijn. Adrian McKinty bewijst dit ten zeerste met zijn nieuwste boek Het eiland. Er zijn namelijk al problemen voordat het daadwerkelijke gevaar zich heeft aangediend.

Wat een gevaarlijke situatie zo interessant maakt, is dat de mens hier hele andere kanten van zichzelf ontdekt. ‘Een kat in het nauw maakt rare sprongen’ zogezegd. En juist dit aspect weet auteur Adrian McKinty hier zo goed te vangen. De verschillende personages zoals Heather, maar ook de kinderen Olivia en Owen, maken een hele interessante persoonlijke ontwikkeling door, waar ze bijzondere kanten van zichzelf ontdekken. Maar ook als lezer ga je anders naar personages kijken, naarmate het verhaal vordert. Je eerste beeld van een persoonlijkheid blijkt opeens niet waar te zijn. En juist dat onverwachte aspect met onvoorspelbare gedragingen, maakt dat Het Eiland de spanning uitmuntend weet op te bouwen en vast te houden tot de climax van het boek. Hierbij is de achtergrond situatie van de verschillende personages sterk van belang voor de loop van het verhaal.

‘Geduld was een wapen. Als je maar lang genoeg wachtte, kwam de dageraad vanzelf.’

Het eiland is opnieuw een ingenieuze en spannende thriller uit de pen van Adrian McKinty dat garant staat voor vele uren leesplezier. Door de emotionele ontwikkeling van de verschillende personages en de sterk opgebouwde spanning zet dit boek je aan het denken en wil je maar door blijven lezen.

Adrian McKinty is een Ierse thrillerschrijver en criticus en heeft voor zijn boek De Ketting de Edgar Allen Poe award ontvangen. Samen met Het eiland verschenen beiden boeken bij uitgeverij Boekerij, Best of Thrillers.