Recensie: De Buitenstaander – Stephen King

Nadat de Mr. Mercedes-trilogie en Schone Slaapsters, die Stephen King met zijn zoon schreef, is het eindelijk weer eens tijd voor een op zichzelf staand verhaal van de King of horror. Nou ja, op zichzelf staand? Zoals we Stephen King kennen, staat ook dit boek weer vol verwijzingen naar zijn vorige werk.

‘Wanneer het misbruikte en levenloze lichaam van een elfjarig jongetje wordt gevonden, wijzen ooggetuigen en forensisch materiaal onmiskenbaar in de richting van de populaire coach van het plaatselijke Little League-team. Maar de verdachte, die met groot machtsvertoon wordt gearresteerd, heeft een waterdicht alibi. Detective Ralph Anderson raakt na verder onderzoek ook overtuigd dat hij inderdaad buiten de stad was. Hoe kan hij dan tegelijkertijd op twee plekken zijn geweest?’

De moord op zichzelf is al gruwelijk en Stephen King laat niets aan de verbeelding over. De zintuigen worden vanaf de eerste pagina’s van het vuistdikke boek op scherp gezet. Het verhaal lijkt te beginnen als een jacht op een moordenaar met vrij bizarre neigingen. Maar is het wel wat het lijkt?! Gezien Stephen King het boek heeft geschreven, is het antwoord daarop wel duidelijk. King kiest hierbij niet voor de gebruikelijke weg, maar weet er een mooie bovennatuurlijke en griezelige verhaallijn in te verweven. Want hoe kan één en dezelfde persoon op twee verschillende plekken tegelijk zijn? King laat hierbij zien, dat relatief robuust en betrouwbaar bewijsmateriaal als DNA-onderzoek en een dozijn getuigen die hetzelfde zeggen, weinig voorstellen als de werkelijkheid ons verstand te boven gaat. Hij bouwt met dit gegeven zijn verhaal zorgvuldig op, door de lezer wel te laten denken dat er ergens iets niet klopt, zonder alles gelijk in het eerste stuk van het verhaal weg te geven. Je leert pas helemaal aan het eind van het boek de (toch wel heel gruwelijke) waarheid pas echt kennen.

De boeken van King staan met elkaar in verband en dat wordt in De Buitenstaander wel heel erg duidelijk. Er komt namelijk wel een heel bekend en geliefd personage om de hoek kijken, die in een eerder recent werk van Stephen King al een belangrijke rol speelde. Dit levert een feest van herkenning op voor de lezers die de desbetreffende boeken gelezen hebben. Het kan voor nieuwe lezers juist een stimulans zijn om deze boeken ook te lezen.
Alhoewel De Buitenstaander met 589 bladzijden een dik boek is, verslapt de aandacht nergens. Het boek bestaat uit verschillende delen, dat weer opgedeeld is in hoofdstukken. Stephen King wisselt regelmatig tussen de verschillende personages, waardoor je het verhaal door de ogen van diverse mensen beleeft. Dit maakt dat het verhaal meer gaat leven en je zelfs met de slechteriken meeleeft. Ook beschrijvingen van verhoren en verklaringen van verdachten en getuigen sluiten hierbij aan. Het geheel werkt duidelijk toe naar een overtuigend en logisch slot.

Concluderend keert Stephen King met De Buitenstaander steeds meer terug naar zijn vroegere werk. Een trend dat hij met het schrijven van de Mr Mercedes-trilogie al heeft ingezet. Dit maakt dat De Buitenstaander heerlijk spannend en bovennatuurlijk leesvoer is voor de koude winterdagen. Voor liefhebbers van (het eerdere werk van) Stephen King en voor liefhebbers van bovennatuurlijke horror.

De Buitenstaander is gepubliceerd door uitgever The House of Books en is in diverse varianten te verkrijgen bij de betere Nederlandstalige boekhandel.