Recensie: Haar duistere hart (Gina Harte #5) – Carla Kovach

In voorgaande delen leerde de lezer inspecteur Gina Harte kennen als een sterke maar kwetsbare vrouw met een heftig verleden, wat haar er van weerhield om bepaalde intieme relaties met andere mensen aan te gaan. In deel vijf Haar duistere hart wordt door auteur Carla Kovach dit gegeven steeds meer onder druk gezet, omdat de huidige zaak Gina Harte ook erg persoonlijk raakt.

‘Als Mary erachter komt dat haar dochter Susan haar jongste kind niet van de crèche heeft opgehaald en ook de rest van de avond niets van zich laat horen, wordt ze ongerust. Susan houdt zielsveel van haar drie kinderen en zou ze nooit de rug toekeren. Nog diezelfde avond belt Mary de politie.

Inspecteur Gina Harte denkt aanvankelijk aan een standaard vermissingszaak, maar als er aan de rand van het stadje Cleevesford een vermoorde man wordt gevonden, blijkt niets minder waar. Het slachtoffer heeft een connectie met Susan en de verlammende vraag rijst of zij het volgende slachtoffer zal zijn…

Terwijl zowel Mary als Gina op hun eigen manier op zoek zijn naar antwoorden, ontvouwt zich een duister geheim uit Susans jeugd.’

Ook Carla Kovach haar nieuwste boek Haar duistere hart leest als een spannende film. Op het eerste gezicht lijkt het te gaan om een reguliere misdaad, maar zoals we Carla Kovach kennen, blijkt er veel meer achter te zitten. De waarheid ontvouwt zich heel langzaam terwijl er steeds meer puzzelstukjes worden opgeworpen, die ogenschijnlijk niet in elkaar lijken te passen. Haar duistere hart lijkt ook een soort thematiek te hebben, zoals moeder-dochterrelaties, de bijzondere band tussen zussen en mishandeling, waarbij ook gelijk een link wordt gelegd met het verleden van Gina Harte. Gina maakt hierin ook een bijzondere persoonlijke ontwikkeling door, dat hoop geeft voor de toekomst. Maar ook de andere persoonlijkheden, bijvoorbeeld die van Mary en Susan worden goed neergezet. Aan het eind van het boek leert de lezer begrijpen hoe ze verzeild zijn geraakt in bepaalde situaties en gebeurtenissen.

De spanning in het nieuwste boek van Carla Kovach is sterk opgebouwd. In Haar duistere hart vraag je je als lezer steeds af wat er nu precies aan de hand is. Er worden hierbij rookgordijnen opgeworpen, waardoor je als lezer, pas aan het eind van het boek door hebt wat er precies aan de hand is. Dit gegeven blijkt nog best wel schrokkend te zijn, omdat de lezer dan doorkrijgt dat de waarheid dichterbij ligt dan in eerste instantie gedacht. Ook de diverse terugblikken naar het vroegere leven van de verschillende personages laten het verhaal echt leven, waardoor er op sterke wijze naar een climax kan worden gewerkt. Het slot van het boek is heftig, maar je ziet ook duidelijk dat verschillende personages persoonlijk gegroeid zijn. Ook Gina Harte, die de lezer inmiddels in vijf boeken meegemaakt heeft, laat duidelijk persoonlijke ontwikkeling zien. Het einde van Haar duistere hart wekt nieuwsgierigheid op naar de ontwikkelingen in de volgende boeken in de serie over inspecteur Gina Harte.

Elke misdaadzaak heeft het potentieel om een inspecteur zelf persoonlijk te raken. Carla Kovach laat hierin duidelijk zien hoe Gina Harte hiermee omgaat en zichzelf naar een hoger plan weet te krijgen. Haar duistere hart is opnieuw een filmisch geschreven spannende thriller dat prettig wegleest.

Beoordeling: 8 ½ /10

Haar duistere hart is inmiddels het vijfde boek uit de serie over inspecteur Gina Harte. In het Nederlands verschijnen alle boeken van Carla Kovach bij uitgeverij Boekerij en zijn verkrijgbaar bij de Nederlandstalige boekwinkel.