Recensie: Web van Leugens – Ian Rankin

Inmiddels is uit de pen van thrillerschrijver Ian Rankin al flink wat verhalen over inspecteur John Rebus geschreven, waarbij Web van leugens inmiddels het tweeëntwintigste deel is uit de serie. Web van leugens betekent gelijk ook een mooie instap voor nieuwe lezers, omdat het boek vooral draait om hoofdrechercheur Siobhan Clarke die zich staande moet houden binnen een nieuw team.

‘Het lichaam van een vermiste privédetective wordt gevonden in een auto, diep verscholen in een dicht bos. Een plek, gek genoeg, waar al eerder naar hem gezocht werd. Hoofdrechercheur Siobhan Clarke maakt deel uit van een nieuw team, dat onderzoekt waar het in de oorspronkelijke zaak is misgegaan; er zijn altijd twijfels geweest over hoe de zaak is afgehandeld. Iedereen die erbij betrokken was wordt ondervraagd, het lijkt erop dat die stuk voor stuk wat te verbergen hebben. Eén man in het bijzonder lijkt te weten waar het spoor naartoe leidt, wat voor hem ook het einde kan betekenen: John Rebus.’

Web van Leugens behelst een flinke hoeveelheid personages, waarvan een aantal inmiddels al bekend zijn bij de lezers. Alhoewel de verschillende personages vooral bij nieuwe lezers kunnen gaan duizelen, wordt het binnen het boek wel duidelijk welke personages van belang zijn en welke er minder toe doen. Per hoofdstuk beleeft de lezer het verhaal door de ogen van een ander personage, waardoor je een driedimensionale kijk krijgt op de gebeurtenissen. Voor de nieuwe lezers schept dit gelijk nieuwsgierigheid naar het verleden van de gepensioneerde inspecteur Rebus en dus een extra motivatie om de eerdere boeken in de serie op te gaan pakken. Want is het beeld die van John Rebus wordt geschetst inderdaad wel kloppend? Daarnaast is het mooi om te zien dat hij ondanks zijn pensioen het politiewerk toch maar moeilijk los kan laten. En daarnaast binnen lopende onderzoeken erg van nut kan zijn. Zijn worsteling met zijn nieuwe status is herkenbaar en interessant Ook Siobhan maakt haar eigen worsteling mee, omdat ze onder een vergrootglas ligt bij enkele van haar collega’s en zich daarnaast moet zien te bewijzen binnen een nieuw team.

In Web van leugens lopen twee onderzoeken door elkaar heen. Een van de onderzoeken krijgt een duister en gothisch tintje wanneer er een makelaardij van low budget horror- en avonturenfilms bij betrokken raakt. Denk aan situaties als een afgelegen bos, een niet geheel zuivere cameraploeg en acteurs en mensen met dubbele agenda’s. Hierbij worden ook actuele thema’s aangestipt als homoseksualiteit en hoe politieagenten hier toentertijd maar ook nu tegenover staan. Plus één van de zaken betreft een cold case, waarbij je je af kunt vragen hoe de rechercheurs van toen bepaalde zaken konden missen. Ook hier speelt actualiteit een rol omdat politieagenten steekpenningen aannemen of elkaar het hand boven het hoofd houden wegens bepaalde misstappen. Dit alles maakt dat Web van leugens een mix wordt van oude en nieuwe zaken, heden en verleden en verschillende actuele zaken, wat men tot nadenken stemt. Tel hier een aan interessante personages bij op en je hebt een heerlijke vuistdikke misdaad voor de koude winterdagen.

Web van leugens is een boeiend misdaadroman, die zijn lezers constant op het verkeerde been zet. Wie nieuwsgierig is geworden naar John Rebus. Uitgever The House of Books is van plan de gehele boekenserie over deze inspecteur opnieuw te publiceren. Een heel fijn vooruitzicht!

Beoordeling 8/10

Ian Rankin is een bekende naam in het thrillergenre en Web van leugens is het tweeëntwintigste boek in de serie over inspecteur John Rebus. Het boek verscheen bij uitgever The House of Books en is verkrijgbaar bij de betere (online) Nederlandstalige boekhandel.