Recensie: Lift – Linwood Barclay

Even de lift pakken zal nooit meer hetzelfde zijn… In Nederland komen liften natuurlijk voor, maar kunnen we vaak ook wel zonder. Maar in een verticale stad als New York zijn liften een onmisbaar vervoermiddel om in wolkenkrabbers te komen. Dit heeft de geniale moordenaar uit het nieuwste boek van Linwood Barclay, getiteld Lift, ook bedacht. Een nieuwe dag, een nieuwe afschuwelijke moord met de lift in de hoofdrol. En wie kan deze angstaanjagende doder stoppen?

‘Maandag. Vier mensen stappen in een lift in Manhattan. Ze drukken op de knop voor hun verdieping, maar de lift klimt door naar de top, waar hij een paar seconden pauzeert – voordat hij valt. Recht naar beneden, tot hij te pletter slaat. Het lijkt een gruwelijk ongeluk. Maar op dinsdag vindt er opnieuw een incident plaats, in een andere wolkenkrabber. En op woensdag weer.

In New York – een van de meest verticale steden ter wereld – breekt chaos uit. Dit kan geen toeval zijn. Dit is een koude, berekenende poging de stad te terroriseren. En het werkt: kantoorwerknemers weigeren nog naar hun werk te gaan en hulpdiensten rukken niet meer uit voor oproepen op hoge etages. Wie zit hierachter? Hebben deze dodelijke sabotageacties iets te maken met het lijk zonder vingers dat werd gevonden? In een race tegen de klok proberen twee ervaren rechercheurs en een journalist de antwoorden te vinden voordat de nieuwste, en hoogste, woontoren van de stad op donderdag feestelijk wordt geopend.’

Moorden en andere angstaanjagende zaken rondom een lift spreken tot de verbeelding. Denk bijvoorbeeld aan die filmpjes op internet waarbij er opeens een spookachtige verschijning in een lift verschijnt. Maar onverwachte ontmoetingen vinden ook in liften plaats en onvergetelijke herinneringen worden gesmeed. Auteur Linwood Barclay, die al vele titels op zijn naam heeft staan, maakt hier handig gebruik van. Een allerdaags setting in een stad als New York, veranderen als iets angstaanjagends en verontrustend. Het boek Lift bestaat hierbij uit meerdere delen, die afzonderlijk een dag beslaan. (Bijna) elke dag begint met een moord en daarna geeft Linwood Barclay afzonderlijke personages aan het woord, die aan het eind van Lift soms behoorlijk wat met elkaar gemeen kunnen hebben. Je leert de verschillende personages kennen en op geheel eigen wijze roepen zij sympathie of juist antipathie op. Wel hadden sommige personages wat beter uitgewerkt kunnen worden, helemaal als blijkt dat ze op het eind toch best flink veel invloed op het verhaal hebben gehad. Je voelt namelijk dat ze lijden, maar het dringt niet geheel tot op de ziel door.

Alhoewel Lift natuurlijk een thriller is, wordt het combineren van verschillende thema’s niet geschuwd. Denk aan politiek, familiebanden, maar ook het zoeken naar je eigen identiteit. Daarbij zit door de verschillende moorden, die op diverse dagen plaatsvinden de vaart goed in het verhaal. Ook zijn hier en daar wat onverwachte plotwendingen in het verhaal geweven. Net wanneer je bijvoorbeeld verwacht, nu komt er iets, wordt je als lezer even op het verkeerde been gezet. Wat Linwood Barclay in Lift mooi heeft verwerkt, is de invloed van het stilzetten van alle liften door heel de stad. Mensen verbroederen aan de ene kant, maar het levert ook levensgevaarlijke situaties op. Helemaal in een stad als New York, waar je bijna niet anders kunt dan de lift gebruiken om ergens te komen. Naarmate het einde van het boek dichterbij komt, is duidelijk merkbaar dat Linwood Barclay in Lift ergens naartoe werkt. Het slotakkoord blijkt evengoed nog verrassend te zijn en de auteur weet hier nog een mooie boodschap in te vervlechten.

‘Op donderdagochtend stortten er geen liften naar beneden. Er ontploften geen bommen. Maar de dag was nog jong.

Lift doet je voortaan wel twee keer nadenken voordat je de lift zal pakken. Boeiende en spannende thriller waar de vaart goed in zit en diverse thema’s als politiek en het belang van familiebanden worden aangestipt.

Linwood Barclay heeft diverse spannende boeken op zijn naam staan. Verschillende titels zijn ook in het Nederlands vertaald. Lift ligt vanaf vandaag, dankzij uitgeverij Boekerij, bij de betere Nederlandstalige boekhandel.