Recensie: Het verschroeide land (Getijdenserie #0,5) – Cyn Balog

In het eerste, in Nederlands, verschenen boek Het verdronken land van Cyn Balog, maakten de lezers kennis met de unieke Vina, die samen met haar beste vriend Tiam, probeert te overleven op een eiland, die constant onder water stroomt. Maar in feite is hier een verhaal aan voorafgegaan. Namelijk hoe Ster, Vina en Tiam ter wereld zijn gekomen. En dat verhaal lezen we in het verschroeide land:

‘De verwende Aliah is terechtgekomen op een plek die heel anders is dan haar technologisch geavanceerde ondergrondse wereld. Een plek waar mensen vechten om te overleven en zelfs de koning een gewelddadige wilde is. De mensen in dit rijk worden geconronteerd met een beangstigende realiteit: centimeter voor centimeter sterft het koninkrijk van Getijden. Aliah zou het liefst terug naar huis gaan, maar ze leert koning Wallow steeds beter kennen. Zal ze haar weg terug naar haar eigen, begraven land ooit nog vinden..?’

Het verschroeide land speelt zich opnieuw af in die bijzondere postapocalyptische wereld, waar mensen dagelijks moeten vechten tegen het water en de dodelijke beesten die zich erin voortbewegen. Wie Het verdronken land gelezen heeft, zal bij het horen van de naam Aliah wel een belletje gaan rinkelen. Ondanks dat dit deel een voorloper is, van het verdronken land is het, voor de optimale waardering van het verhaal, wel raadzaam om eerst dit boek gelezen te hebben. Het verschroeide land draait voornamelijk om de personages Aliah, Wallow en Buck, alle drie persoonlijkheden die niet meer van elkaar hadden kunnen verschillen. Vooral Wallow is met zijn soms overheersende houding naar vrouwen toe, best wel even wennen. Als lezer vraag je je dan af waarom Aliah hierin bepaalde keuzes maakt, maar dit wordt gaandeweg wel duidelijker. Aliah wordt in eerste instantie geportretteerd als een verwend meisje, dat alles heeft. Maar al snel wordt duidelijk dat ze veel meer in haar mars heeft, wanneer ze gedwongen is te overleven. Het is daardoor na het lezen van Het verdronken land ook echt een toevoeging om Aliah’s verhaal te kennen.

Ook de wereld waar Aliah vandaan komt, met als zijn bijzondere technologie, schept veel nieuwsgierigheid bij de lezer. Jammer genoeg komen de aspecten van deze wereld in Het verschroeide land alleen zijdelings naar voren. Het spreekt wel tot de verbeelding om te kunnen ademen onder water of internet in je hoofd ingebouwd te hebben. Door het verhaal van Aliah, Buck en Wallow ga je de onderlinge verstandshoudingen tussen Ster, Vina en Tiam ook beter begrijpen. En ook wat Aliah op heeft moeten offeren voor haar kinderen. Ten slotte wordt de bizarheid van het hele nummersysteem met betrekking tot overstromingen en de veiligheid van de koning in Het verschroeide land nog extra benadrukt. Ondanks de heftige thematiek van ‘wie is nu meer waard?’ is de schrijfstijl van Cyn Balog simpel en toegankelijk, waardoor het verhaal gemakkelijk leesbaar is.

Cyn Balog heeft met Het verschroeide land echt iets toegevoegd aan de Getijdenserie, door het verhaal van Aliah te vertellen. Dit verklaart namelijk veel met betrekking tot de onderlinge verstandhoudingen tussen de personages uit Het verdronken land.

Beoordeling: 7 ½ /10

De boeken van Cyn Balog zijn vertaald door uitgever Dutch Venture Publishing (DVP) en verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel en webwinkel of op Dutch Venture Publishing – the sky is the limit. DVP is gespecialiseerd in young adult en romantiek en daar zijn de boeken van Cyn Balog een mooie afspiegeling van. Naast Het verschroeide land en Het verdronken land is inmiddels ook Het begraven land verschenen, waarin het verhaal van Vina verdergaat.