Recensie: De vrouw met het dodenmasker – Mads Peder Nordbo

Na Meisje zonder huid en Koude angst betekent De vrouw met het dodenmasker het slot van een kille trilogie waarin Matthew en de geheimzinnige Tupaarnaq de hoofdrol spelen. Zullen we antwoord krijgen op de brandende vraag, wie Tupaarnaq nu daadwerkelijk is? En krijgt Matthew de kans op een band met zijn vader op te bouwen ondanks alle gevaren?

‘Een moord. Een verdwijning. Er kan maar één dader zijn…

Een man wordt dood aangetroffen op de bodem van een put bij een oude Vikingruïne. Wanneer de politie sporen vindt die erop wijzen dat de man vermoord is door een vrouw die zes maanden eerder is overleden, breekt er paniek uit in de kleine Groenlandse gemeenschap. Is de moordenaar een levende dode? Een Qivittoq, een mythisch wezen dat uit is op wraak?

De politie richt zich op Tupaarnaq, die van de aardbodem verdwenen lijkt. Haar enige vriend, journalist Matthew Cave, voelt zich gedwongen haar te vinden voordat de politie haar vindt. Hij reist naar Denemarken om meer over haar verleden te weten te komen, en ontdekt dat Tupaarnaq niet de persoon is voor wie hij haar aanzag. Als hij terugkeert naar Groenland hoort hij dat er meer lijken zijn gevonden. Dan wordt hij wakker, besmeurd met bloed, en is hij zelf opeens een verdachte…’

In Koude angst richtte auteur Mads Peder Nordbo zich op medische experimenten, maar in De vrouw met het dodenmasker gooit hij het meer op de boeg van de geheimzinnige mythologieën; in dit gavel de Qivittoq. Dit gooit gelijk een horrorachtige en sinister sausje over het verhaal met een enge vrouw die een akelig masker van huid draagt. Als lezer voelt het alsof het nergens veilig is en de zwarte ogen van deze vrouw je in de rug prikken… Alhoewel de Qivittoq los lijkt te staan van het verhaal rondom Tupaarnaq en de vader van Matthew, blijkt alles te zijn verbonden met elkaar. Het is daarom essentieel om de eerdere delen Meisje zonder huid en Koude angst te lezen. De vrouw met het dodenmasker bevat vele terugverwijzingen naar zaken die in deze boeken zijn gebeurd en borduurt het verhaal hier verder op voort.

Vooral de relatie tussen Matthew en Tupaarnaq maakt een essentiële ontwikkeling door in De vrouw met het dodenmasker. In dit derde deel laat Mads Peder Nordbo Matthew jacht maken op het verleden van Tupaarnaq. Een belangrijke gebeurtenis uit Koude angst maakt dat Matthew niet meer objectief naar haar kan kijken, maar zal dit uiteindelijk zijn ondergang worden nu ze verdacht wordt van moord? De auteur vlecht verschillende elementen zoals mythologie, horror, thriller, maar ook de ontwikkeling van menselijke relaties moeiteloos in elkaar. Een mooi voorbeeld hiervan is het verhaal van de politieman, die in de relatie met zijn vrouw en kinderen moet leren omgaan met iets afschuwelijks wat hij gedaan heeft. Je merkt hierbij duidelijk dat Mads Peder Nordbo gegroeid is in zijn manier van schrijven. De vrouw met het dodenmasker weet met de introductie van de Qivittoq en de boeiende personages van onder andere Matthew en Tupaarnaq de lezers meer en meer te raken.

De vrouw met het dodenmasker is een overtuigend slot van een ijskoude trilogie, waar de lezer een antwoord krijgt op verschillende vragen. Mads Peder Nordbo laat hierin een duidelijke ontwikkeling zien in de manier waarop hij met schrijven zijn lezers weet te raken. Even als de voorgaande delen zijn de hoofdstukken ondanks de Groenlandse benamingen goed leesbaar door de korte hoofdstukken en het toegankelijk taalgebruik.

Mads Peder Nordbo schreef de trilogie Meisje zonder huid, Koude angst en De vrouw met het dodenmasker. Deze boeken verschenen bij uitgeverij Ambo Anthos en te bestellen bij de lokale boekhandel.