Recensie: De kleuren van magie (Schemering #1) – V.E. Schwab

V.E. Schwab, ook wel bekend als Victoria Schwab, hield tot haar elfde levensjaar eigenlijk niet van lezen. Haar moeder deed toch nog een poging om deze jonge meid aan het lezen te krijgen en liet met behulp van de buurvrouw een boek voor Victoria signeren. Dit boek, het welbekende Harry Potter en de steen der wijzen veranderde het leven van deze jonge meid. Het moet toch geweldig zijn, als door je boeken lezers helemaal vergeten dat ze überhaupt bestaan. Door J.K. Rowling leerde deze auteur dat dit mogelijk was en wil ze dit nu met haar eigen boeken ook bereiken…

‘De meeste mensen kennen maar één Londen. Wat bijna niemand weet, is dat er vier verschillende Londens zijn. Grijs Londen: vies, saai en zonder magie. Rood Londen, waar magie wordt vereerd en de Maresh-dynastie heerst over een welvarend rijk. Wit Londen, waar men vecht om controle over de magie. En ooit was er Zwart Londen – maar daar heeft niemand het meer over.
Kell is een zeldzame magiër die tussen de verschillende versies van Londen kan reizen. Als hij in Grijs Londen zakkenroller Lila ontmoet, is dat het begin van een avontuur dat ze naar alle uithoeken van de stad brengt. Maar gevaarlijke magie ligt op de loer en het verraad achtervolgt hen. Om alle werelden te kunnen redden moeten Kell en Lila in de eerste plaats in leven zien te blijven, en dat blijkt lastiger dan gedacht.’

De kleuren van de magie is het eerste deel van een trilogie en zet een heel bijzondere wereld neer. Namelijk vier verschillende Londons, waarin de inwoners op diverse wijze toegang hebben tot magie. In eerste instantie lijkt het rode London de optimale stad; de magie is hier in balans en de koningsfamilie die aan de macht is, lijkt vriendelijk. Maar wanneer je verder leest, blijkt dit toch niet helemaal te zijn wat het lijkt. En dit is ook waar V.C. Schwab graag naar streeft in haar boeken. De lezers constant op het verkeerde been te zetten; niets is honderd procent goed of fout. En naarmate je verder komt in het verhaal, zul je steeds anders naar de vier verschillende Londons en zijn personages gaan kijken. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan hoe de vier Londons in elkaar zitten en wat de verschillen ten opzichte van elkaar zijn. Dit maakt dat je de verschillende werelden heel gemakkelijk voor kunt stellen, wat maakt dat De kleuren van de magie aanvoelt als hele toegankelijke fantasy. Een mooi detail hierbij is ook de bijzondere jas van Kell die hij aan kan passen op basis van in welk van de Londons hij zich op dat moment bevindt.

Het eerste deel in de Schemering trilogie draait vooral om Lila en Kell. Kell is één van de laatste bijzondere magiërs en maakt zich constant zorgen. Lila, aan de andere kant, is een dief die angst en gevaar moedig toetreedt en overwint. Juist deze twee tegenovergestelde persoonlijkheden brengt een prettige dynamiek en spitse dialogen teweeg. Juist omdat het zulke verschillende personages zijn, zal de lezer zich in één van beiden (of wellicht zelfs allebei?) wel kunnen herkennen. De twee andere belangrijke persoonlijkheden, zoals Holland en Rhy zijn minder goed te duiden in het eerste boek. Holland voelt in eerste instantie als een slecht en duister personage, maar is hij dat daadwerkelijk. De verhaalloop doet vermoeden dat we deze twee personen beter zullen leren kennen in de vervolgdelen. Ten slotte is het geweldig als een auteur de moeite doet om een magische taal toe te voegen aan haar boek. Dit komt naar voren in De kleuren van magie en dit laat ook duidelijk zowel de liefde van Victoria Schwab zien voor de boeken van Harry Potter als haar poëzie achtergrond.

De kleuren van magie mag zich een uitstekende toevoeging in het fantasy genre noemen en is daarbij ook erg goed vertaald in het Nederlands. Dit laatste is voor fantasy met zijn bijzondere werelden en vaak eigen taalgebruik nog best een klus. De kleurrijke werelden en aantrekkelijke personages maken het geheel helemaal af!

De kleuren van magie wordt, evenals de twee vervolgdelen, uitgegeven door Uitgeverij Boekerij. Victoria Schwab heeft naast deze trilogie ook andere boeken geschreven (met meer horrorelementen), zoals de duologie Vicious en Vengeful en de duologie This Savage Song en Our Dark Duet. Hopelijk worden deze boeken ook in het Nederlands vertaald.