Recensie: Bloed & Honing – Shelby Mahurin

In Heks & Jager maakte de lezer kennis met een wel heel bijzonder duo. Een heks en een heksenjager. Ook qua karakter verschillen Lou en Reid als dag en nacht, maar gezien tegenpolen elkaar aantrekken, levert dit ook veel romantiek op. In Bloed & Honing gaat het verhaal verder en blijkt dat deze twee kleurrijke personages meer gemeen hebben dan ze denken.

‘Lou is haar heksenkring ontvlucht. Ze moet zo onopvallend mogelijk leven om geen aandacht te trekken en mag vooral geen magie gebruiken, want in Cesarine worden heksen zoals zij zonder pardon op de brandstapel gezet.

Sinds haar onwaarschijnlijke huwelijk met heksenjager Reid Diggory is het leven er niet makkelijker op geworden. Nu zitten zowel de heksenjagers van de kerk als de heksen hen op de hielen. Ze hebben hulp nodig, maar wie wil hen nog helpen? Terwijl Lou en Reid steeds verder uit elkaar worden gedreven, lokt de lafhartige Morgane, een heks die Lou beter kent dan wie dan ook, de twee in een dodelijk kat-en-muisspel. Is ontsnappen nog mogelijk?’

Bloed & Honing is een logisch vervolg op voorganger Heks & Jager, omdat het verhaal verdergaat waar het vorige boek is gestopt. Om die reden is het ten zeerste aan te raden om eerst Heks & Jager gelezen te hebben. Alhoewel je aan de ene kant het verhaal direct weer oppikt, voelt het op een één of andere manier lastig om je weer volledig verbonden te voelen met de gebeurtenissen in het boek. Het is lastig om duidelijk aan te geven waar dit aan ligt. Heks & Jager verscheen natuurlijk een jaar geleden en wellicht heeft het even tijd nodig voor dat alle personages en gebeurtenissen om weer zijn plek te vinden. Daarbij zijn er al wel veel vechtscenes aan het begin van Bloed & Honing, maar komt de echte spanning en vaart in het verhaal, nadat Reid en Louise hun wegen scheiden om hun eigen missies te volbrengen. Ook bloedheks Coco speelt een belangrijke rol in Bloed & Honing en met de introductie van andere wezens als weerwolven krijgt het verhaal in zijn geheel meer kleur en onverwachte plotwendingen.

Shelby Mahurin heeft haar nieuwste boek wat dat betreft een meer duister gevoel meegegeven. Zowel Lou als Reid worstelen met hun eigen ware identiteit, maar ook met de drang om een goed mens te blijven. Dit levert een bijzondere maar ook gruwelijke persoonlijke ontwikkeling op, waarbij zelfs duistere magie bij komt kijken. Net als in Heks & Jager is Lou wellicht klein van stuk, maar groot in haar reacties en daden. In Bloed & Honing laat Shelby Mahurin haar meer en meer haar grenzen opzoeken. Ondanks haar duistere en kille kant heeft ze een persoonlijkheid die sympathie oproept. Je merkt als lezer dat ze langzaam afglijdt en dit levert veel emotie op. Mooi is ook dat Shelby Mahurin hier met veranderende fysieke details op inspeelt. Reid is wat behoudender, maar ontdekt wel een geheel nieuwe kant van zichzelf, waardoor hij voor de lezer steeds menselijker wordt. En juist die onverwoestbare band tussen hen, maakt dat het einde van het boek des te schokkender is. Is liefde alleen wel voldoende om de duisternis te verdrijven? Dit maakt dat de lezer gelijk het laatste deel Goden & Monsters wil gaan lezen. Gelukkig verschijnt de Nederlandse vertaling hiervan 24 november dit jaar.

Alhoewel Bloed & Honing even tijd nodig had om zich volledig te ontvouwen, is het de aandacht en moeite meer dan waard! Meer magische wezens, een flinke dosis duisternis en een onverwoestbare liefde levert uiteindelijk een kleurrijk verhaal op met een heftige conclusie dat smaakt naar meer!

Bloed & Honing verscheen net als voorganger Heks & Jager bij uitgever HarperCollins Holland. Auteur Shelby Mahurin had van jongs af aan al een kleurrijke verbeelding, die nooit aan kracht heeft ingeboet. Ze leest graag boeken van Sarah J. Maas, Erin Morgenstern en Naomi Novik. De toegevoegde art in deze boekrecensie is van kunstenares Morgana0anagrom (Salome). Voor meer van haar zie: Morgana0anagrom (tumblr.com)