Recensie: De gastenlijst – Lucy Foley

In de media wordt De Gastenlijst geportretteerd als de opvolger van De Jachtpartij wat natuurlijk in technische zin niet het geval is. Het nieuwste boek van Lucy Foley gaat over geheel andere personages in een hele andere setting. Maar ademt zeker wel de duistere sfeer van De jachtpartij uit.

‘Dertien gasten. Eén lijk.

Jules en Will kunnen hun geluk niet op. Eindelijk is het zover: hun bruiloft op een schitterend eiland voor de Ierse kust. Terwijl de laatste voorbereidingen worden getroffen en de gasten langzaam binnendruppelen, breekt buiten een storm los. Niemand kan nog van het eiland af. Oud zeer steekt de kop op, lang vergeten vetes worden uitgevochten en de stemming op het eiland wordt alsmaar grimmiger. Maar niemand kon vermoeden dat één van de gasten in staat was tot moord.

Iedereen heeft geheimen. Iedereen heeft een motief. Eén van hen zal het eiland niet levend verlaten. Maar wie?’

Lucy Foley laat ook in De gastenlijst verschillende personages aan het woord. Wat zeer behulpzaam hierbij is, is dat ze de rol die het desbetreffende personage heeft bij de bruiloft, noemt bij elk hoofdstuk. Dit helpt bij het lezen enorm om het gehele verhaal goed in beeld te krijgen. Door de verschillende personages komt het verhaal kalm op gang. De lezer leert hierbij al gauw dat er verschillende onderhuidse geheimen spelen. De nieuwsgierigheid naar welke geheimen het betreft, zorgt voor spanning in het boek en dat je door wilt lezen. De verschillende personages zijn hierbij wisselend intrigerend. Hierbij zijn bijvoorbeeld Olivia en Hannah interessant omdat ze beiden in een soort keurslijf gedrukt voelen waar ze niet in passen. Beiden dragen ook een groot geheim en veel verdriet met zich mee, waarbij het voelbaar is, dat dit ergens tot explosie gaat komen. En juist dat gevoel zet alles binnen het verhaal van De gastenlijst op scherp en zorgt voor extra spanning in het boek. Wat hieraan ook bijdraagt, is dat Lucy Foley af en toe in de toekomst blikt, waardoor de lezer weet dat er iets naars staat te gebeuren.

De setting waarin De gastenlijst zich afspeelt, is hierbij geweldig gekozen. Een idylisch eiland aan de Ierse kust, omringt door een woeste zee. Tel daar nog drijfzand, legendes en mogelijk ronddwalende geesten bij op en je hebt een heerlijke horroromgeving voor een spannend boek. Deze omgeving wordt door Lucy Foley ook veelvuldig gebruikt om spanning in verschillende scenes te verwerken; zoals een afgelegen grot, een woeste zee en harde wind. Dit doet denken aan het vorige boek De Jachtpartij waar juist de besneeuwde omgeving erg kenmerkend was voor de spanningsopbouw in het verhaal. De Gastenlijst bevat eveneens een flink aantal herkenbare actuele thema’s; het verschil tussen arm en rijk, een soort #metoo element, pesterijen en het soort onverwoestbare banden die in de middelbare schoolperiode gesmeed worden. Aan het eind van het verhaal komen al deze thema’s bij elkaar.  En dan rest de vraag: wat is er gebeurd en wie is er verantwoordelijk voor? Wat op een gegeven moment lijkt iedereen een motief te hebben en is het maar een kwestie van; wie was er het eerst in de gelegenheid. De gastenlijst laat hierbij duidelijk zien dat niets of niemand is wat het lijkt…

Met De gastenlijst heeft Lucy Foley een spannende en overtuigende thriller geschreven, die qua sfeer in lijn ligt met haar vorige boek De Jachtpartij. Tot het eind puzzelt de lezer alle informatie in elkaar, waarbij de conclusie laat zien dat heftige geheimen grote krachten ontketend in de mensheid.

De gastenlijst van Lucy Foley ligt vanaf vandaag in de betere Nederlandstalige boekhandels. De Nederlandse editie dat gepubliceerd is door uitgeverij Boekerij bevat een bloedrood gekleurd boekblok. Haar vorige thriller De Jachtpartij is in midprice editie te verkrijgen.