Recensie: Luister naar mij (Rizzoli & Isles #13) – Tess Gerritsen

Opeens was het daar en lag het in de boekwinkels: het dertiende deel uit de serie over rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles. Het is vijf jaar geleden dat het laatste boek over dit unieke duo verscheen en Luister naar mij kwam daardoor als een volledige verrassing:

‘Rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles onderzoeken de gruwelijke moord op Sofia Suarez, een verpleegster die enorm geliefd was bij haar buren en collega’s. De moord lijkt een zinloze daad van geweld tot Jane erachter komt dat Sofia de dagen voor haar dood meerdere telefoontjes pleegde naar wegwerptelefoons. Had ze iets te verbergen? Jane en Maura ontdekken dat de zaak veel complexer is dan ze dachten, maar verliezen ze, vanwege de nieuwe ontwikkelingen, niet het zicht op iets onheilspellends wat veel dichter bij huis gebeurt?’

In die tussenliggende vijf jaar heeft auteur Tess Gerritsen zeker niet stilgezeten en diverse boeiende titels uitgebracht als Schaduw van de nacht en De Studente. Aan deze boeken kon de lezer al merken dat Tess Gerritsen als het ware aan het experimenteren is met verschillende verhaallijnen en genre-elementen zoals paranormale aspecten. Deze ontwikkeling in Tess Gerritsen haar schrijfstijl zet zich voort in Luister naar mij. Natuurlijk krijgt de lezer nog steeds een flinke dosis van de geliefde personages Rizzoli en Isles, maar daarnaast is er sprake van meer wisseling in het verhaalperspectief en krijgt ook Angela Rizzoli in Luister naar mij een grotere rol toebedeeld. Dit levert een interessante mix aan verschillende verhaallijnen tot stand, die ogenschijnlijk weinig met elkaar te maken lijken te hebben. Maar voor wie Tess Gerritsen kent, is niets minder waar dan dat. Ook hier is sprake van een gruwelijke moord, maar dit krijgt meer gelaagdheid door de verschillende gebeurtenissen die hier omheen spelen.

Luister naar mij is alweer het dertiende deel in de serie en dan is het een kunst om vernieuwend te blijven. Tess Gerritsen probeert hierin de lezer ook kennis te maken met nog onontdekte aspecten van de bekende personages. Denk hierbij aan bepaalde hobby’s van Maura Isles of aspecten uit het verleden van Jane Rizzoli. Aan de ene kant laten dit soort zaken het verhaal meer de diepte in gaan. Aan de andere kant haalt dit, in combinatie met een wisselend verhaalperspectief, soms wat de vaart uit het verhaal. Aan de ene kant trekt Tess Gerritsen de serie over deze twee bekende personages naar een hoger plan en houdt het hiermee voor haar lezers verrassend en uitdagend. Aan de andere kant zullen de lezers, die wellicht meer voelen bij een ‘ouderwetse’ Rizzoli en Isles, zich wellicht minder aangetrokken worden door Luister naar mij.

Luister naar mij is een vernieuwend en intrigerend deel in de boekenserie over Jane Rizzoli en Maura Isles, waarbij meer ruimte gegeven wordt aan bijpersonages en persoonlijke ontwikkelingen rondom de verschillende personen. Ook in dit boek weet Tess Gerritsen de verschillende verhaallijnen op logische en intrigerende wijze aan elkaar te verbinden. Zeker een aanrader voor de liefhebber van de meer complexe thrillers.

Luister naar mij van Tess Gerritsen verscheen net als voorgaande boeken bij uitgeverij The House of Books. Vanaf dit deel worden de boeken van Rizzoli en Isles in een nieuw jasje gestoken, waarbij de boekomslag bestaat in twee in elkaar overlopende afbeeldingen, die passen bij de verhaallijn. De boeken zijn verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel of webshop.