Recensie: Middernachtsfeest (Dunbridge Academy #1) – Sarah Sprinz

De keuze uit Dark Academia is reuze en ook Middernachtsfeest van de Duitse Sarah Sprinz betekent een mooie bijdrage aan dit genre. Na haar studie Medicijnen keerde deze auteur terug naar haar geboorteplaats Bodensee, waar ze begon aan haar trilogie over Dunbridge Academy, dat in Duitsland gelijk een groot succes werd. Niet geheel verrassend draait de boekenreeks over een Schotse kostschool wat eveneens ook Sarah’s favoriete vakantieplekken zijn.

‘Als Emma aan haar avontuur op de Schotse kostschool Dunbridge Academy begint, heeft ze maar één doel. Tussen die eeuwenoude muren hebben haar ouders elkaar ooit ontmoet en nu hoopt Emma er antwoord te vinden op de vraag waarom haar vader jaren geleden spoorloos uit haar leven is verdwenen. Haar avontuur neemt plotseling een andere wending als ze tegen de knappe Henry op botst. Hij heeft hulp nodig met trainen voor het rugbyteam en laat Emma nou net goed zijn in hardlopen. Maar dan neemt hij haar mee op een nachtelijke wandeling door de keldergangen naar de oude bibliotheek en komt er een andere kant van de academie naar boven. Een kant waar intrige en macht de boventoon voeren. In hoeverre heeft dit met haar ouders te maken? Kan Emma het hoofd koel houden in deze slangenkuil?’

Jonge vrouw vertrekt naar Schotse kostschool om haar vader te vinden. Dit levert gelijk al een zekere mate van spanning en nieuwsgierigheid op. Wat is precies de geschiedenis tussen de ouders van Emma. Helemaal wanneer hier een duister tintje aan zit, waar Emma zelf in mee wordt gesleurd. Daarnaast doet de intrigerende Henry ook vrij snel zijn entree en je kan als lezer niet anders dan stiekem hopen dat de relatie tussen deze twee zich verder gaat ontwikkelen. Maar wie hierin een soort feelgood met een happy end verwacht, komt hierin toch bedrogen uit. Sarah Sprinz bouwt in Middernachtsfeest diverse onverwachte gebeurtenissen in wat het verhaal realistisch en onverwachts maakt. Wat is er precies in het verleden gebeurd en waarom wordt Emma hier nog steeds door beinvloed?

Dat sfeer een sterke invloed heeft op de kracht van een verhaal, wordt door Middernachtsfeest opnieuw bewezen. De sfeer van Schotland, oude gebouwen, grootse bibliotheken en donkere kelders is iets wat perfect bij het genre Dark Academia past. Ook proeft de lezer hierbij de liefde van Sarah Sprinz voor dit land. Als lezer wil je niets anders dan daar ook gaan studeren, door de bossen rennen, geheime gangen ontdekken en stiekeme feesten organiseren. Ook de aansprekende personages dragen hieraan bij. Je kunt bijna niet anders dan van Emma en Henry gaan houden. Maar ook de bijpersonages Tori en Sinclair zijn intrigerend en aansprekend. Aan de ene kant hebben ze elk hun eigen problemen, maar aan de andere kant weten ze elkaar altijd te vinden, te helpen en te beschermen. De auteur schuwt hierin moeilijke thema’s niet, maar laat ze moeiteloos onderdeel van het verhaal zijn, net zoals in het echte leven. Naast de band tussen Emma en Henry, lijken er ook verhaallijnen tussen andere personages gaande te zijn. Alhoewel dit in Middernachtsfeest een bijverhaal vormt, is de verwachting dat de lezers hier in het vervolgdeel Midzomerspel meer over horen. Deze staat gepland voor eind oktober dit jaar.

Dompel je onder in een wereld van een Schotse kostschool vol donkere kelders, tot de verbeelding sprekende bibliotheken en een geheimzinnige geschiedenis. Vol kleurrijke aansprekende personages, waardoor je zelf onderdeel zou willen zijn van het verhaal.

Middernachtsfeest is vertaald vanuit het Duits en het eerste deel van een trilogie uit de pen van Sarah Sprinz. Het tweede boek Midzomerspel zal in oktober dit jaar verschijnen. Beide titels worden gepubliceerd door uitgeverij Boekerij.