Recensie: Het Zwarte Dossier – Max van Olden

Max van Oldenis advocaat van beroep, wat duidelijk terug te zien is in het onderwerp van zijn thrillers. Ook zijn nieuwste boek, Het zwarte Dossier, richt zich, evenals zijn voorgaande boeken, op de advocatuur. In dit boek staat de stagiaire Riemke centraal, die moet zien te overleven met complexe zaken binnen een prestigieus advocatenkantoor terwijl ze daarnaast om moet zien te gaan met haar geldproblemen.

‘Wat begon als een gewone werkdag eindigt in een strijd op leven en dood. Een advocaat en haar kind worden bedreigd. Ze moeten verdwijnen.
Riemke staat er alleen voor met haar zoontje Nils. Nadat haar relatie op de klippen was gelopen bleef ze achter met schulden. Bij een advocatenkantoor op de Zuidas krijgt ze de mogelijkheid haar carrière nieuw leven in te blazen, maar ze stapelt fout op fout en haar toekomst bij het kantoor is onzeker. Toch krijgt ze een laatste kans met het zwarte dossier: een loodzware zaak tegen een onderwereldfiguur die al een straf uitzit. De pers kijkt met argusogen toe en de tijd dringt. Als Riemke aan de klus begint kan ze nog niet vermoeden dat behalve haar carrière ook haar leven op het spel staat.’

Door Max van Olden zijn toegankelijke schrijfstijl zit je als lezer gelijk in het verhaal. De stagiaireperiode van Riemke loopt ten einde en ze heeft in deze periode meerdere kostbare fouten gemaakt. Om die reden moet ze nog één moeilijk dossier oplossen om zichzelf voor de laatste keer te bewijzen. Het befaamde zwarte dossier, wat gelijk ook de betekenis van de titel van het boek verklaard. De lezer wordt hierin meegenomen in een soort speurtocht in een wel heel bijzondere zaak; een misdadiger wil een gedichtenbundel uitgeven, maar dit zou mogelijk wel een verkapt verzoek tot executie kunnen zijn. Mooi hierbij is dat de auteur in Het zwarte Dossier ook verschillende van de betreffende gedichten heeft opgenomen. Dit voegt daadwerkelijk een extra element toe aan het verhaal. Ook heb je als lezer de neiging om mee te gaan puzzelen door de gedichten zelf uitgebreid te gaan bestuderen.

Door bovenstaande elementen wordt de spanning in Het zwarte Dossier goed opgebouwd en dit wordt versterkt doordat Riemke haar leven op een gegeven moment in gevaar is. Daarbij schroomt Max van Olden niet om zijn lezers mee te nemen in de intrigerende wereld van het dark web. Deze zaken zijn voor liefhebbers van thrillers interessant om te weten. Personage Riemke kan hierbij alleen maar gevoelens van bewondering opwekken. Ze heeft in Het zwarte Dossier niet gemakkelijk in haar huidige baan en door haar verleden, waardoor ze geldzorgen heeft. Door deze informatie ziet de lezer dat ze een duidelijke persoonlijke ontwikkeling doormaakt, door in haarzelf te blijven geloven. Door de verschillende plotwendingen is het einde van het boek onvoorspelbaar en het is mooi te zien wat Riemke’s rol in deze ontwikkeling is. Wel voelt de uiteindelijke positie van Riemke binnen het advocatenkantoor een beetje ongeloofwaardig aan. Een vaste aanstelling was hierin al voldoende geweest.

Max van Olden schreef met Het zwarte Dossier opnieuw een spannende thriller, dat zich afspeelt binnen de advocatuur. Door de toevoeging van de gedichten en informatie over het dark web maakt dat lezer in de gelegenheid wordt gesteld echt mee te leven met Riemke.

Auteur Max van Olden is bekend van de thrillers Lieve Edelachtbare en De juiste Man. Met de eerste titel won hij in 2016 de Schaduwprijs. Hij is advocaat van beroep. Zijn nieuwste boek Het zwarte Dossier is net als voorgaande thrillers gepubliceerd bij uitgeverij Ambo Anthos. Wanneer je nieuwsgierig bent naar andere boeken van Ambo Anthos en je in wilt schrijven voor de nieuwsbrief: