Recensie: De verrader van Evalon (Genezer #3) – Lynette Noni

‘Kiva dacht dat ze wist wat ze wilde, maar haar tijd in Vallenia heeft dat veranderd. Nu moet ze alles op alles zeten om haar fout te herstellen.’ In dit derde en laatste deel over de genezer Kiva, staat de boel meer op scherp dan ooit! Lynette Noni wist ons in het vorige deel De gevangene van Vallenia gebroken achter te laten met een hartverscheurende cliffhanger, dus reikhalzend werd er ook uitgekeken naar De verrader van Evalon. Komt het nog allemaal goed? Of betekent dit slot meer intriges en drama en zal het de lezer in schok achterlaten?

‘Kiva dacht dat ze wist wat ze wilde – wraak. Maar haar tijd in Vallenia heeft alles veranderd. Na de gebeurtenissen in het paleis probeert Kiva er wanhopig achter te komen of haar vrienden en familie veilig zijn en, nog belangrijker, of ze haar ooit kunnen vergeven voor wat ze heeft gedaan. Maar in het koninkrijk van Evalon staat de oorlog op het punt van uitbreken en Kiva, die hieraan heeft bijgedragen, besluit haar gebroken hart opzij te zetten om te helpen.

Haar voornemen resulteert in een zoektocht die Kiva en haar bondgenoten door heel Wenderall zal voeren. Lukt het hen, met Kiva’s verraad nog vers in hun geheugen, om de missie te volbrengen voordat het te laat is?’

Na de heftige cliffhanger van De gevangene van Vallenia, was het even geduld hebben totdat de Nederlandse vertaling van De verrader van Evalon in de boekhandels ligt. Net als voorgaand deel brengt ook het derde en laatste boek veel nieuwe ontwikkelingen, verrassende bondgenoten (en vijanden) en heftige plotwendingen met zich mee. Mooi hierbij is dat Lynette Noni de verschillende personages herkenbaar persoonlijk laat groeien, zonder ze hun eigenheid te laten verliezen. Kiva is natuurlijk het personage waar de lezer het meest over weet en over leert. Maar ook de andere al bekende personages hebben nog verschillende verrassingen in petto. Ook in De verrader van Evalon zijn de zaken en personages niet altijd wat ze lijken. Een kracht van Lynette Noni hierin is dat ze ook veel aandacht besteedt aan zwaktes en kwetsbaarheden van iemand. Haar personages zijn niet allemaal onverschrokken strijders boordevol talenten, maar er zijn ook zaken die ze juist kwetsbaar maakt. En dit maakt vooral ook De verrader van Evalon heel toegankelijk en persoonlijk, waardoor je als lezer gemakkelijk in het hoofd van de verschillende personages kan kruipen, en je hier vervolgens mee verbonden voelt.

Voor de 400 pagina’s dat De verrader van Evalon telt, is het een rollercoaster aan (verrassende) gebeurtenissen en intrigerende personages. Tot op de laatste bladzijden wordt de lezer verrast met nieuwe elementen die het verhaal in een heel nieuw daglicht zetten. En juist daardoor zal de lezer een constante drang ervaren om de pagina’s te blijven omslaan, tot het einde van het boek. Door het gehele boek heen wordt duidelijk naar iets toegewerkt, maar dit is alles behalve voorspelbaar. De persoonlijke relaties tussen de verschillende personages staan in De verrader van Evalon centraler dan ooit en leveren nog mooie nieuwe inzichten op. De uiteindelijke conclusie is heel passend voor wat de lezer in de Genezertrilogie allemaal met de verschillende personages beleefd heeft!

Ook De verrader van Evalon weet te overtuigen door de sympathieke diverse personages, diverse plotwendingen en onverwachte gebeurtenissen. Ook de Nederlandse uitgever Boekerij heeft van dit boek ook weer een gelimiteerd plaatje gemaakt, door de toevoeging van landkaarten, kunst op de naakte hardcover en het toevoegen van een bijpassende boekenlegger! Zowel van binnen als van buiten een waardig slot van deze trilogie!

Lynette Noni is een Australische auteur van een divers aantal Young Adult boeken, waarvan de trilogie over de genezer Kiva haar meest recente boeken zijn. De Nederlandse vertaling van deze boeken wordt gedaan door uitgeverij Boekerij onder hun fantasylabel Best of Fantasy. Op het Best of Fantasy event zal Lynette Noni digitaal aanwezig zijn en daar geinterviewd worden. (Toegevoegde kunst is van Dominique Wesson: Fisherman (tumblr.com) ).