Recensie: Zie mij graag – Sarah Meuleman

Hoe ver ga jij om gezien te worden? Welke dingen doe jij om ervoor te zorgen dat andere mensen aandacht aan je besteden, je volgen, je liken? Is datgene wat je neerzet op je sociale media wel datgene wat je daadwerkelijk bent Of doe je net als de hoofdpersonage van het nieuwste boek van Sarah Meuleman Zie mij graag toch wel veel om opgemerkt te worden?

De Vlaamse zusjes Lieve en Margot rijden met hun vader, bestsellerauteur Saul Mertens, terug naar huis na een feestelijke avond als de auto van de weg raakt en verongelukt. Niemand begrijpt hoe het ongeluk op zo’n stille landweg heeft kunnen gebeuren.
Vijftien jaar later worstelen beide zussen nog steeds met de gevolgen. Wanneer de excentrieke Saul verwikkeld raakt in de geruchtmakende verdwijningszaak van een jong meisje, heeft dat ingrijpende consequenties voor zijn dochters. Lieve keert terug naar de plek waar ze is opgegroeid om te achterhalen wat er is gebeurd. Hoe sterk zijn familiebanden? En hoeveel kun je vergeven?

Sarah Meuleman zet twee actuele en ook heel unieke werelden naast elkaar. Namelijk die van de sociale media en de wereld waar we ons als mensen elke dag in voortbewegen. Beiden werelden lijken soms op zichzelf te bestaan maar beïnvloeden elkaar daarnaast ook. De wereld van de sociale media, zoals in het geval van Zie mij graag Instagram is steeds meer een echte wereld op zichzelf geworden in de laatste jaren. Lieve, de hoofdpersonage, van Sarah Meuleman haar nieuwste boek, is hier een prachtig voorbeeld van. Op een dag besluit ze zich af te zetten tegen haar bekende waarde en wordt (soms lijkt het tegen wil en dank) een instagram fenomeen te worden. In Zie mij graag wordt sterk beschreven welke offers gebracht moeten worden om interessant en zichtbaar te blijven, waarbij ook pijnlijk duidelijk wordt hoe maakbaar deze wereld is. Een mooi voorbeeld hiervan is de feesten waar Lieve naartoe gaat om te zien en vooral gezien te worden. Juist deze omschrijving van de wereld van Instagram maakt dat de lezer ook na gaat denken over zijn of haar eigen online versie. Hoever staat deze af van wie of wat je daadwerkelijk bent?

Sarah Meuleman is een Vlaamse auteur, wat te merken is aan haar taalgebruik met ‘gij’ en dergelijke. In eerste instantie is dit even wennen, maar dit wordt in Zie mij graag ook gebruikt om de Vlaamse van de Nederlandse wereld te onderscheiden. Daarnaast heeft het boek, naast maatschappij kritische en literatuur elementen ook een flinke dosis spanning. Namelijk door de onopgeloste verdwijning van een jonge vrouw tijdens de kindertijd leest Zie mij graag tegelijkertijd ook als een thriller. Aan de ene kant proberen zowel Lieve als Margot hun eigen weg in het leven te vinden, maar aan de andere kant blijft de verdwijning hun leven beheersen. Het einde van het boek is hierbij onverwachts en een flinke plotwending, wat het gehele boek in een ander daglicht zet.

Zie mij graag is een gevecht tussen de maakbaarheid van sociale media en de fragiele gezondheid van de mens na het overkomen van een heftige gebeurtenis. Voor liefhebbers van leesvoer met een boodschap, waarbij de auteur thrillerelementen niet schuwt.

Sarah Meuleman is een Vlaamse auteur en journalist, die diverse romans op haar naam heeft staan, waarbij haar debuut de Bronzen Uil won. Haar meeste recente boek Zie mij graag is eveneens als haar voorgaande boeken verschenen bij uitgeverij Lebowski.