Recensie: The Darkest Star (Origin #1) – Jennifer L. Armentrout

Een leuk weetje is dat uitgeverij Zomer en Keuning nog flink heeft nagedacht over de titels van de Origin serie van Jennifer L. Armentrout. Uiteindelijk is er voor gekozen om toch de Engelse titels te behouden, omdat dit het beste in het gehoor ligt. De Origin serie is opnieuw een trilogie over de wereld van Lux, waarin mensen en aliens hun best doen om samen te leven. Maar dit gaat niet altijd even gemakkelijk…

“The Darkest Star’ is het eerste deel in de Origin-serie van Jennifer L. Armentrout, die zich afspeelt in hetzelfde universum als de Lux-serie. In “The Darkest Star’ komt de jonge Evie in contact met de buitenaards knappe Luc. Bij die ontmoeting denkt Evie in eerste instantie dat Luc “gewoon’ een Luxen is. Maar al snel komt ze erachter dat hij nog veel machtiger, invloedrijker en gevaarlijker is dan dat. En… ze valt als een blok voor hem.’

Met de Origins en het verleden waar ze voor staan, geeft auteur Jennifer Armentrout een hele nieuwe dimensie aan het boek, wat zich afspeelt in dezelfde wereld als de Lux serie. In eerste instantie heeft The Darkest Star wel iets weg van de manier waarop Obsidian begon. Menselijk meisje ontmoet zeer aantrekkelijke alien met bovennatuurlijke krachten. Maar daar is waar de vergelijking ook ophoudt. Evie groeit op in een wereld, waar een groot gevecht heeft plaatsgevonden tussen de mensen en de aliens, en de verstandhoudingen staan op scherp. Dit doet denken aan actuele maatschappelijke thema’s waar bepaalde bevolkingsgroepen of mensen met een bepaalde seksuele voorkeur anders bejegend worden dan de rest. Juist met dit soort thema’s schept de auteur een band met haar lezers en maakt de serie juist toegankelijk ondanks het sciencefiction thema.

Halverwege het boek blijkt dat het verhaal draait om meer dan alleen een verliefdheid. Jennifer Armentrout heeft in The Darkest Star een hele mooie plottwist verwerkt, dat de verschillende elementen van het boek in een geheel nieuw daglicht zet. Dit doet je als lezer ook realiseren dat je toch flink op het verkeerde been bent gezet. Ook maakt deze ontwikkelingen dat de karakters van zowel Evie als Luc meer gaan leven en meer driedimensionaler worden. Wat hieraan bijdraagt is dat we in dit boek ook verschillende bekenden tegenkomen, waaronder Daemon. Het schept ook gelijk mogelijkheden voor de vervolgdelen, want hoe zal dit verhaal en vooral ook de band tussen Luc en Evie zich verder ontwikkelen?

Dit alles maakt van The Darkest Star een zeer intrigerende start van een nieuwe trilogie in een voor ons bekende wereld. Nieuwe intrigerende personages en de fragiele relatie tussen mens en alien, dat op scherp staat. Het is wel raadzaam om allereerst de Lux serie te lezen, omdat in The Darkest Star toch regelmatig verwezen wordt naar eerdere gebeurtenissen.

The Darkest Star is het eerste deel van een trilogie, die zich afspeelt in de wereld, die wij al kennen uit de Lux serie. Ook deze serie verschijnt bij uitgever Zomer en Keuning en zij zullen de vervolgdelen in het loop van dit jaar gaan publiceren. De boek is zowel verkrijgbaar in papieren variant (met weer zo’n mooie bijpassende boekenlegger) en ook als ebook en luisterboek.