Recensie: Ademloos – Amy McCullough

Auteur Amy McCullough heeft verschillende jeugdtitels op haar naam staan en haar nieuwste boek Ademloos betekent gelijk ook haar debuut in de wereld van de thrillers voor volwassenen. Ze combineert hiermee haar twee passies, gezien zij een gepassioneerd bergbeklimster is en tevens de jongste Canadees die de Manaslu beklom.

‘De carrière van journaliste Cecily Wong zit in het slop, maar als ze wordt uitgenodigd voor een expeditie om een van de hoogste bergen ter wereld te beklimmen, grijpt ze die kans met beide handen. Vanaf het moment dat het kleine team aan de expeditie begint, gebeuren er vreemde dingen. Er vindt een diefstal plaats. Er gebeurt een ongeluk. En dan vindt Cecily een mysterieuze boodschap op haar tent: er is een moordenaar op de berg… Hoe hoger ze komen, hoe gevaarlijker de klim wordt. En hoe meer ze op elkaar moeten vertrouwen. Maar dan vindt Cecily het eerste lichaam…’

Een thriller dat zich afspeelt op grote hoogt tot over de 8000 meter. Als auteur moet je dan wel weten waar je het over hebt, omdat klimmen op grote hoogte specifieke vaardigheden en aanpassingen vereist. Bij het lezen van alle beschrijvingen hiervan en de ervaringen die journaliste Cecily Wong beleeft, is het duidelijk dat auteur Amy McCullough dit zelf aan den lijve ondervonden heeft. De beschrijvingen zijn zo levensecht en met gevoel neergeschreven, waardoor je je als lezer zowat zelf op de berg waant. Aan de ene kant kan je alleen maar gefascineerd raken door deze bijzondere drive om de hoge toppen van de wereld te bereiken. Aan de andere kant is er ook in deze wereld veel haat en nijd, ego’s en dergelijke, waardoor een toch al gevaarlijke bezigheid nog extra uitdagend wordt.

De spanning wordt in Ademloos door Amy McCulloch gelijk sterk opgebouwd door een pakkend spannend proloog waar hoofdpersoon Cecily zich op onmetelijke hoogte in een levensbedreigende situatie bevindt. En die spanning is door het verhaal heen constant voelbaar. Aan de ene kant vinden er steeds meer angstaanjagende gebeurtenissen plaats, maar aan de andere kant nemen de lichamelijke en mentale risico’s steeds meer toe, naarmate je je op grotere hoogte bevindt. De paranoia neemt toe, maar komt dit door de vreemde gebeurtenissen of is dit een teken van hoogteziekte? Juist hierdoor krijg je als lezer een gevoel alsof er sprake is van een onbetrouwbare verteller. Wat is waar, wat wordt uitvergroot en wie of wat vormt nu werkelijk de grootste bedreiging. De conclusie van Ademloos bevat hierin nog een grote verrassing, wat het boek tot een heftig einde brengt.

Juist de combinatie van een persoonlijke ervaring in combinatie met claustrofobische thrillerelementen maakt dat Ademloos je bij de keel grijpt en je letterlijk de adem beneemt. Een boeiende en unieke thriller dat je niet weg zult kunnen leggen.

Amy McCulloch is van oorsprong Canadees en woont nu in London. Ze heeft diverse jeugdboeken op haar naam staan, zoals Jinxed en The Magpie Society. Ademloos is haar volwassen debuut en verscheen in het Nederlands bij The House of Books.