Recensie: Om nooit te vergeten – Sarah Jio

Toen auteur Sarah Jio een tijdje geleden door haar woonplaats Seattle reed, kruiste haar blik toevallig met dan van een zwerver. Een gevoel van herkenning als gevolg en ze had het idee dat ze hem van haar studie medicijnen kende. Hoe kan een jonge succesvolle student uiteindelijk eindigen als een dakloze zwerver op straat? Het idee voor haar nieuwste boek Om nooit te vergeten is geboren:

‘Kailey Crane zit tegenover haar kersverse verloofde, Ryan, in een van de chicste restaurants van Seattle, en realiseert zich hoe gelukkig ze zichzelf mag prijzen. Ze heeft een fantastische baan en tegenover haar zit de geweldige man met wie ze haar toekomst wil delen. Als ze het restaurant verlaten, wordt Kaileys aandacht getrokken door een magere zwerver. Alsof hij haar blik voelt kijkt de dakloze op en met een schok herkent ze Cade McAllister, ooit de liefde van haar leven.                                                                                        Toen Kailey en Cade elkaar tien jaar eerder ontmoetten, voelden ze zich vanaf de eerste seconde sterk tot elkaar aangetrokken, alsof de een de aanvulling was van de ander. Toen Cade plotseling verdween was Kailey er kapot van, maar ze raapte de brokstukken bij elkaar en ging verder. Nu besluit ze deze schim van haar vroegere geliefde te helpen zíjn leven weer op te pakken, in eerste instantie in het geheim. Al snel beseft ze dat ze voor een onmogelijke keuze staat: hoe ver is ze bereid te gaan voor ware liefde?’

Behalve het aangrijpende onderwerp waar Sarah Jio in Om nooit te vergeten over schrijft, spat ook haar liefde voor de stad Seattle van de pagina’s af. De belevenissen van Kailey en Cade worden zo beschreven, dat je zelf zo je koffers zou willen pakken om naar deze Amerikaanse stad te verhuizen. Aan het begin van het boek weet de lezer nog weinig over hoofdpersonage Kailey, behalve dat ze het perfecte leven lijkt te leiden. Totdat ze op straat in een dakloze de liefde van haar leven herkent. Dan volgt een zoektocht om hem de hulp te bieden die hij nodig heeft. Dit levert spanning op in Om nooit te vergeten omdat dit nogal wat vragen oproept. Is de dakloze man inderdaad Cade? Wat is er met hem gebeurd en is hij te helpen? Wil hij wel geholpen worden en was er ergens kwade opzet in het spel? De hoofdstukken spelen zich afwisselend af in het heden en verleden. In het verleden komt de lezer te weten hoe Kailey Cade ontmoet en hoe hun relatie zich verder ontwikkeld. In het heden zie je Kailey steeds meer verscheurd worden door haar liefde voor Ryan en haar nooit uitgedoofde liefde voor Cade.

De worsteling die Kailey doormaakt, is door Sarah Jio erg goed en overtuigend beschreven. Je leeft als lezer echt met haar mee en voelt hierdoor haar pijn en haar verscheurdheid tussen twee mannen. Kailey maakt hierdoor een flinke en overtuigende persoonlijke ontwikkeling door. De schrijfstijl van Sarah Jio is hierbij poëtisch en toegankelijk. Naast de best heftige onderwerpen zoals dakloos zijn en het hebben van hersenletsel is Om nooit te vergeten ook gewoon een ode aan (ware) liefde. Sarah Jio heeft de gave om je helemaal mee te leven met deze liefde tussen twee mensen, waarbij ze de ogen niet sluit voor zaken die minder goed gaan binnen een relatie. Dit maakt het verhaal naast erg mooi en hartverscheurend ook heel realistisch. Dit maakt dat Om nooit te vergeten ook herkenbaar is en tot nadenken zet. Het boek heeft namelijk ook een vleugje mysterie; want hoe kan iemand in deze tijd spoorloos verdwijnen?

Om nooit te vergeten is typisch zo’n boek dat iedereen zou moeten lezen! Een van de beste werken van Sarah Jio omdat naast een mooi liefdesverhaal ook een realistisch heftige situatie wordt geschetst met veel liefde voor de stad Seattle erin verweven.

Sarah Jio kwam jaren geleden naar Nederland voor een Best of Romance event. Ze liet toen zien dat ze een prettig toegankelijk en sympathieke auteur is. Naast een journalistisch verleden heeft ze inmiddels acht boeken op haar naam staan, waarbij verschillende in het Nederlands verschenen zijn bij uitgever Boekerij.