Recensie: Yellowface – R.F. Kuang

We leven in een cultuur waarin mensen geidealiseerd worden wanneer ze iets van belang presteren. Of juist gecanceld wanneer ze iets verkeerd doen. De wereld van de sociale media is harder en meer veroordelend dan ooit. Yellowface van auteur R.F. Kuang is daarmee actueler en realistischer dan ooit. Dit boek verscheen in 2023 en is inmiddels, dankzij The House of Books, in Nederlandse vertaling verschenen.

‘Athena Liu is een bestsellerauteur. Niemand kent June Hayward.

Wanneer June per toeval getuige is van Athena’s dood, beseft ze dat dit haar kans is om beroemd te worden.

Wat als ze het net voltooide manuscript van haar vriendin steelt?
Wat als ze het onder haar eigen naam publiceert?
Wat als ze een nieuwe, raciaal ambigue identiteit aanneemt?

De leugens stapelen zich op en een socialemediaschandaal dreigt June te ontmaskeren. Hoever zal ze gaan om haar gestolen succes te beschermen?’

R.F. Kuang is voornamelijk bekend om haar fantasyboeken als The poppy wars en Babel. Yellowface betekent dus in feite haar debuut binnen de hedendaagse romans. Wat de synopsis van Yellowface betreft, bekruipt al snel het gevoel dat dit alleen maar gigantisch mis kan gaan. Maar R.F. Kuang beschrijft de wereld van en de relatie tussen Athena en June op zo’n overtuigende en emotionele wijze, dat er steeds meer met June meegeleefd wordt. Wanneer je namelijk zelf de hele tijd gebombardeerd zou worden met de succes van je beste vriendin, terwijl je dit zelf al jaren nastreeft zonder succes? En na haar dood het manuscript gewoon voor het grijpen ligt? Het blijft een slechte en oneerlijke keuze, maar de omstandigheden waarin het plaatsvindt maken deze gebeurtenissen wel begrijpelijker.

R.F. Kuang besteed in haar boek ook veel aandacht aan de cultuur van sociale media in relatie tot het schrijverschap. Je wordt als het ware gemaakt of gebroken door online commentaren en oordelen. Op het ene moment ben je het grootste succes van het moment, en vervolgens wordt je volledig de grond in geboord. En dit hoeft niet eens op basis van bewijzen te zijn. Dit maakt dat de lezer de realisatie bekruipt dat het schrijversvak heel mooi, maar zeker ook heel zwaar is. Want als je die ene bestseller hebt geschreven, dan ben je er nog niet. Want de volgende bestseller moet er toch ook eens een keer komen. Anders wordt je als schrijver al snel vergeten, want de kans is groot dat de volgende bestsellerauteur alweer in de rij staat. R.F. Kuang beschrijft hierin mooi hoe een mens zaken voor zichzelf kan goedpraten en op een gegeven moment in zijn eigen leugens kan gaan geloven. Ook behandelt het boek het thema discriminatie en culturele toegeigening en hier worden verschillende interessante visies over gedeeld. Yellowface heeft diverse ‘enge’ elementen zoals het gevoel dat je achtervolgt wordt, online pestgedrag, bedreigingen en dergelijke. In combinatie met de onderhuidse spanning van het boek is het niet zo verwonderlijk dat Yellowface aangeduid wordt als een thriller-/horrorverhaal.

Yellowface is een uitmate actueel en confronterend verhaal over het schrijverschap, onderlinge jaloezie en de onuitputtelijke druk om te moeten presteren. R.F. Kuang schrijft het verhaal op dergelijke wijze, dat de lezer zowat met June meegaat leven in plaats van haar afstraft om haar keuzes. Yellowface is kortgezegd zijn hype helemaal waard.

R.F. Kuang is schrijfster van diverse fantasieromans. Yellowface is haar debuut binnen de hedendaagse romans. In Nederland is het boek recent verschenen bij uitgeverij The House of Books.