Recensie: De Stamboom – Steph Mullin & Nicole Mabry

Een omslag met silhouetten van kale bomen, overgoten met een bloedrode kleur…In combinatie met de opmerking: ‘Wat als je erachter komt dat je familie van een seriemoordenaar bent?’ schreeuwt er daadwerkelijk om gelezen te worden. Want seriemoordenaars blijven fascineren maar ook angst inboezemen. En dat zegt dit over je eigen DNA, wanneer je genetisch gerelateerd aan eentje bent?

‘Liz Catalano is in shock als een DNA-test uitwijst dat ze geadopteerd is. Ze besluit op zoek te gaan naar familieleden van haar biologische ouders. Maar dan staan er FBI-agenten voor haar deur. Haar DNA toont namelijk overeenkomsten met dat van een seriemoordenaar die tot op de dag van vandaag nog niet gepakt is.

De Tri-State Killer is ongrijpbaar: al veertig jaar lang komt hij weg met het ontvoeren en vermoorden van jonge vrouwen. Op de plaatsen delict laat hij geen enkel spoor achter, waardoor de politie volkomen in het duister tast.

Liz besluit zelf op onderzoek uit te gaan, waardoor niet alleen een familiegeheim wordt onthuld, maar ze ook de aandacht van de Tri-State Killer wekt. Is het een zoektocht met een gruwelijk einde of pakt Liz een ondoorgrondelijke seriemoordenaar?’

De Stamboom belicht in feite twee verhalen. Aan de ene kant beleeft de lezer het verhaal door de ogen van Liz, die op niet subtiele wijze erachter komt dat ze geadopteerd is en op zoek gaat naar haar biologische familie. En aan de andere kant worden de slachtoffers van de seriemoordenaar ook aan het woord gelaten, waardoor bij elk slachtoffer meer details worden gegeven over hun benarde situatie. Het schrijvers duo Steph Mullin en Nicole Mabry hebben zichzelf voor een uitdaging gesteld, door niet de meest gangbare thriller te schrijven, waarbij er bijvoorbeeld een moord wordt gepleegd en de rechercheur, al in het nauw gedreven, op zoek gaat naar de dader. Dit zorgt er wellicht voor dat er iets minder vaart in De Stamboom zit, maar er wel veel ruimte ontstaat voor persoonlijke ontwikkeling, aandacht voor gebeurtenissen uit het verleden en hoe dit de belangrijke personages beïnvloedt in hun verdere levensloop. Dit levert een uiterst interessante mix van thriller, horror met roman elementen en zelfs een vleugje Young-Adult.

Juist deze mix van elementen zorgt ervoor dat je als lezer heel gemakkelijk mee kunt leven met Liz. Zij wordt, net als haar nichtje Addie, door Nicole Mabry en Steph Mullin, neergezet als toegankelijke personages, die kampen met herkenbare dagelijkse beslommeringen, zoals werk. Juist die tegenstellingen in persoonskenmerken tussen de twee jonge vrouwen en hun onderlinge relatie overtuigt des te meer, wanneer ze blootgesteld worden aan Liz haar afschuwelijke ontdekking. Door de dreiging van een lang actieve seriemoordenaar op de achtergrond en de zoektocht van Liz naar haar biologische familie geeft een soort spookachtig griezelige en spannende sfeer. Als lezer leef je mee bij elke ontdekking die Liz doet en houdt je je hart vast, wanneer ze steeds dichter bij de waarheid komt…Het einde van De Stamboom is op zijn zachts gezegd heel innovatief en intrigerend te noemen. Zou er wellicht ruimte zijn voor een vervolg?

De Stamboom is een veelbelovend debuut van auteurduo Steph Mullin en Nicole Abry. Juist hun niet gangbare aanpak en intrigerend slot smaakt juist naar meer!

9,5/10De Stamboom

De Stamboom is geschreven door Nicole Abry en Steph Mullin en gepubliceerd bij uitgever HarperCollins Holland. De twee ontmoetten elkaar in de televisiewereld en De Stamboom betekent hun debuut.