Recensie: De Jachtpartij – Lucy Foley

De gele omslag met een silhouet van een hert op de voorkant trekt gelijk al de aandacht. De vuurrode letters van de titel zet gelijk al een sinister en duister sfeertje neer.

Oudejaarsavond. Een villa in de Schotse wildernis. Negen oude vrienden checken in, maar één van hen zal de nacht niet overleven

Negen vrienden vieren oudejaarsavond in een idyllische villa in de Schotse Hooglanden. Het lijkt de perfecte plek om hun gehaaste Londense leven achter zich te laten en van elkaars gezelschap te genieten. Het ontbreekt de vrienden aan niets: ze hebben een prachtig uitzicht, een knappend haardvuur, een provisiekast vol eten en liters champagne. Maar wat ze ook hebben is geheimen voor elkaar, langgekoesterde jaloezie en bergen opgekropte woede. Terwijl de sneeuw buiten valt, wordt de spanning in de villa ondraaglijk.

Als de lucht op nieuwjaarsdag opklaart is een van de gasten dood. En één van de anderen is de moordenaar.

Maar wie?’

Van begin tot het eind wordt de lezer door auteur Lucy Foley in spanning gehouden. Wanneer je begint met lezen, weet je in feite maar één ding: Je weet dat er iemand dood gaat, maar wie en door wie diegene vermoord is, blijft tot ver in het verhaal een mysterie. Je beleeft hierbij de gebeurtenissen door de ogen van verschillende mensen: de vriendengroep maar ook twee mensen die werken in de villa. Wat je als lezer dan krijgt, is losse puzzelstukjes. Steeds wordt er eentje aan je aangereikt en moet je zelf maar zien te bepalen waar in de puzzel het stukje precies past. Juist die wisseling tussen verschillende personages en het soort speurtocht wat in De Jachtpartij wordt uitgezet, maakt dat het verhaal constant spannend blijft. Je wilt weten wie wat gedaan heeft, maar Lucy Foley weet je tot op het eind van het boek door verschillende verhaallijnen steeds op het verkeerde been te zetten. Een klassieke Whodunnit is met deze elementen niet direct origineel, omdat dit herkenbaar is uit andere thrillers. Wel heeft dit het gewenste effect, omdat je als lezer de pagina’s blijft omslaan.

De verschillende personages zijn intrigerend; op het eerste gezicht een perfecte vriendengroep, maar schijn bedriegt natuurlijk. Al snel blijkt er binnen de groep vrienden onderling wat problemen te zijn, wat natuurlijk logisch is wanneer je zulke verschillende personages bij elkaar hebt. Een ogenschijnlijk perfecte vrouw, een losbandig type die nu moeder is, een onopvallend type die het iedereen naar de zin wil maken, een homoseksueel stel en een zakenman die met financiële problemen kampt. Juist deze diversiteit zal bij de lezers voor herkenning zorgen. Iedereen draagt wel een verleden met zich mee en heeft daarbij zijn eigen kijk op zaken heeft. Dit zorgt voor escalatie van de gebeurtenissen en het aan het licht brengen van wel heel duistere geheimen. Ook de medewerkers van de villa dragen duistere zaken met zich mee. En wanneer dit alles niet genoeg is, blijkt er ook nog een seriemoordenaar actief te zijn. Juist al deze elementen maken van De Jachtpartij een feest om te lezen, omdat verschillende geheimen en verhaallijnen kunnen zorgen voor het antwoord op de grote vragen: Wie is vermoord en waarom? Pas op de laatste bladzijden weet je eindelijk hoe het zit en blijkt dit helemaal te kloppen.

De Jachtpartij is daardoor een boeiende thriller geworden, die haar lezers daadwerkelijk weet te verrassen en te intrigeren. Hierbij zijn ook de personages divers en boeiend, waardoor je je gemakkelijk in het verhaal inleeft. Een aanrader voor liefhebbers van het thriller- en horrorgenre.

Lucy Foley woont in London en werkt als redacteur bij een uitgeverij. De Jachtpartij is haar thrillerdebuut. In het Nederlands is De Jachtpartij gepubliceerd door Uitgeverij Boekerij. Beschikbaar zowel als papieren boek en ebook bij de betere Nederlandstalige boekhandel.