Recensie: Win – Harlan Coben

Harlan Coben heeft verschillende standalones maar ook een serie personage Myron Bolitar op zijn naam staan. De lezers van deze boeken zullen de persoonlijkheid met de naam Windsor Horne Lockwood II vast dan wel bekend voorkomen. Het gelijknamige boek Win is het eerste boek met deze bijzondere man in de hoofdrol.

Het eerste boek met het geliefde personage Windsor Horne Lockwood III – ‘Win’ – in de hoofdrol

Ruim twintig jaar geleden werd de jonge, rijke erfgename Patricia Lockwood ontvoerd tijdens een overval op haar familielandgoed. Ze wist na maanden eenzame opsluiting te ontsnappen, maar van haar ontvoerders ontbrak elk spoor. Tot nu.

In een penthouse aan de New Yorkse Upper West Side wordt een vermoorde man gevonden. Er bevinden zich twee opvallende voorwerpen in het appartement: een gestolen Vermeer en een leren koffer met de initialen WHL3. Voor het eerst sinds jaren hebben de autoriteiten een nieuw aanknopingspunt in de ontvoeringszaak van Patricia Lockwood. Windsor Horne Lockwood III – ‘Win’ voor zijn vrienden – zal niet rusten voor hij weet hoe zijn koffer en het gestolen schilderij in het bezit van de dode man terecht zijn gekomen.

Win wordt door de ogen van Windsor Horne Lockwood III beleeft en Harlan Coben schrijft zijn verhaal op zo’n manier, dat het is alsof Win direct tegen zijn lezers praat. Dit is een intrigerende maar prettige keus van schrijfstijl omdat je je als lezer direct aangesproken en betrokken voelt bij deze persoon. Win is een duidelijk aanwezig personage dat veel zal oproepen bij zijn lezers, zowel positief als negatief. Aan de ene kant heeft Win een heerlijke mate van zelfspot en steekt hij graag de draak met zijn eigen manier van leven. Aan de andere kant kan hij op sommige momenten ook wat irritatie oproepen, omdat hij je het gevoel geeft dat hij bijvoorbeeld boven de wet staat. Wel roept Win met zijn acties en manier van denken nieuwsgierigheid op; hij vertelt bijvoorbeeld hoe de mensen hem onderschatten omdat hij rijk is en ging vroeger vaak de straat op om gevechten uit te lokken. Dit maakt dat de lezer dit personage beter wil leren kennen, wat hopelijk door Harlan Coben waar wordt gemaakt in de volgende delen.

Er zijn in Win veel verschillende zaken gaande waarbij vooral de dood van een hamsteraar veel interesse oproept. Er lijkt hierbij een link te zijn met andere heftige misdaden, maar doordat dit door de lezer gevoelsmatig niet direct beleefd wordt waardoor dit verder van de lezer af komt te staan. Dit heeft een nadelige invloed op de spanningsopbouw van het verhaal, omdat je als lezer niet altijd direct de verbanden legt tussen de verschillende zaken. Wel is de aangehaalde thematiek actueel en herkenbaar, zoals kunstroof, het misbruiken van minderjarige meisjes en een aanslag. Deze zaken weet Harlan Coben met Win aan het eind goed met elkaar in verbinding te brengen tot een heftige en onverwachte conclusie van het boek. Deze conclusie zal de lezer overtuigen en maakt nieuwsgierig naar de volgende avonturen van Windsor Horne Lockwood III.

Alhoewel Wild meer indruk maakte dan Win geeft Harlan Coben in zijn nieuwste boek het podium aan een intrigerend hoofdpersonage, die veelbelovend is voor de boeken die nog komen gaan.

Harlan Coben heeft vele boeken op zijn naam staan, waaronder de serie met Myron Bolitar in de hoofdrol. Hier wordt met Win op voortgeborduurd. De boeken van Harlan Coben verschijnen bij uitgeverij Boekerij en zijn verkrijgbaar of te bestellen bij de betere Nederlandse boekhandel.