Recensie: Vier wandelaars en een Siciliaan – Marion Pauw, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind

Niet twee, niet drie, maar vier auteurs schrijven samen één boek. Je kunt je zo voorstellen dat dit best lastig is, om als vier verschillende en eigen persoonlijkheden een coherent en goed lopend verhaal te schrijven. Marion, Elle, Roos en Femmetje hebben dit heel logisch aangepakt, door elk hun eigen personages te pakken, door wiens ogen ze de gebeurtenissen beleven:

‘Vier vrouwen schrijven zich in voor een wandelvakantie in Italië. Onder leiding van de Italiaanse gids Vincenzo lopen ze door het ruige binnenland van Sicilië. De vrouwen hebben allemaal zo hun eigen motieven om deel te nemen aan de wandeltocht, allemaal ontvluchten ze het leven thuis. Lukt het ze om zich te ontdoen van de ballast uit het verleden en hun verwachtingen voor de toekomst bij te stellen?

Avontuur, botsende karakters, geheimen, ontluikende vriendschappen, diepe gesprekken en vele kilometers wandelen. Het wordt hoe dan ook een tocht die ze niet snel zullen vergeten.’

Elk van de personages blinkt uit in hun eigenheid, maar vooral ook in hun persoonlijke problematiek. Een diversiteit aan heftige thema’s, zoals de seksuele identiteit, de persoonlijke belevingswereld, vriendschappen, relatieproblematiek, ernstige ziekte, spiritualiteit en loopbaanproblematiek. Het resultaat wat je krijgt is een unieke dynamiek tussen vier totaal verschillende vrouwen, die samen aan een heftige wandeltocht beginnen, om elk op hun eigen manier iets te ontvluchten. Ze maken hier elk hun eigen persoonlijke ontwikkeling door en komen als een beter mens uit deze wandelervaring. Er is hierbij ook veel ruimte voor humor wat het verhaal ondanks de zware thematiek wel luchtiger houdt. Bijvoorbeeld waarbij Bibi helemaal opgaat in spiritualiteit en tarot terwijl de anderen daar juist wat terughoudender tegenover staat. En dit levert soms best grappige opmerkingen en situaties op, waar de lezer hard om zal moeten lachen.

‘Trek je een (tarot) kaart met een muts met een mot in haar snavel. Wat betekent dat in godsnaam? Hoezo kunnen die tarotlui niet gewoon een kaartje maken waarop staat: ‘Morgen wordt alles beter. De groeten aan je voeten.’ Nou?’

Leuk feitje hierbij is dat de auteurs ook een dergelijke wandeltocht hebben ondernomen om aan den lijve te ervaren wat dit met een groep vrouwen doet. Dit is ook erg te merken aan Vier wandelaars en een Siciliaan omdat de zaken die vrouwen doormaken heel echt aanvoelt. Juist die kleine omschreven futiliteiten zoals het hebben van blaren, je ergeren aan elkaars tempo, de wandelroute kwijt zijn of andere kleine wandelongelukken, laten het verhaal spreken en authentiek aanvoelen. Wat hieraan ook bijdraagt is dat niet elk personage krijgt waar ze zo naar op zoek is. Het ene probleem lost zich vanzelf op en het andere wordt juist alleen maar groter. Dit maakt dat Vier wandelaars en een Siciliaan niet perse streeft neer een ‘happy ending’ maar meer de persoonlijke en innerlijke reis beschrijft, die elk van de vrouwen maken om dichter tot zichzelf te komen. En juist de spanningsopbouw in deze afzonderlijke reizen, maar ook in de spitse dialogen die de vrouwen met elkaar hebben, maakt de lezer gemakkelijk door blijft lezen.

Vier wandelaars en een Siciliaan is een boeiende roadtrip geworden, waarin Marion, Elle, Roos en Femmetje elk hun eigen stem laten voortvloeien in één van de personages. Doordat de auteurs aan den lijve hebben ondervonden hoe het is om zo’n wandeltocht te maken, voelt het verhaal door alle details levensecht en herkenbaar aan. Elk van de personages heeft hierin een bepaalde eigenheid, wat ook herkenning zal opleveren bij de lezers.

Beoordeling: 8 ½ / 10

Marion Pauw, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind hebben elk hun eigen carriere opgebouwd als auteur, journalist en/of actrice. Het concept van Vier wandelaars en een Siciliaan is bedacht door Elle van Rijn en elk van de vrouwen hebben een eigen personage voor hun rekening genomen. Het boek is verschenen bij uitgeverij The House of Books.