Recensie: Toen winter zomer werd – Emily Henry

Voor de oplettende lezers onder ons, die onderstaande synopsis bekend vinden voorkomen. Dat klopt! Dit boek van Emily Henry is inderdaad al eerder verschenen onder de titel Stranddagboek. Met een gehele nieuwe titel en boekomslag geeft uitgever The House of books dit boek opnieuw in fijne midprice editie uit onder de titel Toen winter zomer werd.

‘January is een hopeloze romanticus die vertelt over haar leven alsof ze in haar eigen feelgoodromans figureert. Gus is een serieus en literair type die gelooft dat ware liefde een sprookje is. Maar January en Gus hebben meer gemeen dan je zou denken. Ze zijn allebei blut. Ze hebben een gigantisch writer’s block. En ze moeten een bestseller schrijven voor de zomer voorbij is. Op een avond sluiten ze de weddenschap om elkaars boek schrijven, met het risico dat als ze in elkaars huid kruipen hun leven voorgoed verandert. Maar er wordt niemand verliefd. Beloofd.’

Stiekem toegegeven past de nieuwe titel en boekomslag wel beter bij het verhaal. De titel vormt een mooie woordspeling met de namen van de hoofdpersonages. Daarnaast straalt de nieuwe omslag iets dromerigs uit, wat in zekere zin ook geldt voor het verhaal. Naast deze dromerigheid en feelgoodvibe, worden er ook meer heftige thema’s behandeld, zoals het verlies van een familielid, vreemdgaan en verwaarlozing tijdens de kindertijd. En juist deze aspecten maken van Toen winter zomer werd een heel echt en overtuigend verhaal. Het is herkenbaar voor de lezers omdat het leven immers niet altijd over rozen gaat. Daarnaast heeft menig auteur weleens een ‘writer’s block’ gehad. Het is heel intrigerend om te lezen hoe deze personages omgaan met de druk van het schrijven van hun volgende boek in combinatie met het gebrek aan inspiratie om iets op papier te zetten.

De twee hoofdpersonages, Augustus en January, zijn totaal verschillende personages die elk hun eigen manier van schrijven hebben. Waar January houdt van positiviteit en verhalen die goed aflopen, richt Augustus zich meer op de donkere kanten van het leven en eindigen zijn boeken niet altijd even goed. En juist die tegenstelling maakt dat ze anders in het leven staan, maar elkaar ook op bijzondere wijze iets kunnen leren en aanvullen. Juist deze bijzondere connectie, die niet altijd zonder slag of stoot gaat, is waar het verhaal van Toen winter zomer werd om draait. Het is heel intrigerend hoe beiden op zoek gaan naar een nog te ontdekken deel van hun schrijftalent en ze hierin tegen dingen aanlopen. Elkaar, maar ook hun eigen innerlijke neigingen. Beiden maken hierdoor een flinke persoonlijke ontwikkeling door en weten voorbij hun eigen beperkingen te komen. Dit leert regelmatig grappige scenes op. En juist deze elementen maakt dat Toen winter zomer werd de lezer op het eind achter zal laten met een goed gevoel en een hoofd vol dromen en mogelijkheden.

Toen winter zomer werd biedt veel zaken om over na te denken, om te lachen, om een traan bij weg te pinken, maar biedt ook inspiratie om je eigen grenzen te verleggen en het onmogelijke mogelijk te maken. Niet alles is onmogelijk en juist personen die anders zijn, kunnen je heel veel leren.

Emily Henry is schrijver van sciencefiction en romantisch komische feelgood. In het Nederlands verscheen Toen winter zomer werd als midprice editie. Dit boek verscheen eerder onder de titel Stranddagboek.