Recensie: Dit is Gomorrah – Tim Chatfield

Voor degenen die de televisieserie Mr. Robot kennen, snappen de sfeer waar het debuut van Tim Chatfield, Dit is Gomorrah in is geschreven. En de grote vraag is, wie kun je vertrouwen wanneer het duistere internet iedereen moeiteloos van valse identiteiten kan voorzien.

‘Het dark web is overal en je kunt er krijgen wat je wilt: drugs, wapens, porno, mensenlevens – alles is te koop. En alles gaat voor bodemprijzen.
Het leven van Azi Bello – loner, hacker en idealist – wordt op zijn kop gezet als de jonge, wanhopige hacker Munira hem vraagt om hulp. Haar neef is gerekruteerd door terroristen en tijdens een van haar pogingen hem te redden, ontdekte ze een verschrikkelijke samenzwering. Ze heeft Azi’s hulp en connecties nodig om haar neef te redden. Maar is Munira wel te vertrouwen? Kan Azi überhaupt iemand vertrouwen wanneer identiteiten binnen slechts een paar klikken op het web gewijzigd kunnen worden?’

Het begin van Dit is Gomorrah kost de lezer even moeite om in het verhaal te komen. Dit komt voornamelijk doordat auteur Tim Chatfield de eerste hoofdstukken op een beschrijvende manier verteld. Maar vanaf het moment dat de vertelwijze van het verhaal meer naar de tegenwoordige tijd gaat en meer dialogen bevat, krijgt de lezer steeds meer het idee dat hij of zij onderdeel is van het boek. Het is bij het lezen van dit boek wel handig als je een klein beetje verstand hebt van het Dark Web en de duistere kanten van internet hebt. Dit wegens het gebruik van terminologie en beschrijvingen, waarbij je je als lezer toch een voorstelling van moet kunnen maken, wil je het verhaal goed begrijpen.

Dit is Gomorrah leest als een val of een vangnet, die zich steeds strakker om je heen sluit. Net als de belangrijkste hoofdpersonage Azi, weet je niet meer zo goed wie je moet vertrouwen. Anna? Of spreekt Munira toch de waarheid? Je voelt als lezer de vijanden over je schouder meekijken en juist dit beklemmende gevoel, maakt dit thrillerdebuut juist zo sterk. Plus dat het verhaal ook iets actueels heeft, een science-fiction boek dat angstaanjagende mogelijkheden tentoonspreidt. Vooral het einde van Dit is Gomorrah maakt indruk en laat zien wat we met moderne technologie allemaal wel niet kunnen. En dat is nu juist waar je niet altijd even graag bij stil wilt staan…

Het boekDit is Gomorrah heeft even gewenningstijd nodig, maar geeft dit boek vooral deze ruimte. Want daarna wordt er op een kunstzinnige manier een web om je heen gesponnen met intrigerende personages.

Beoordeling: 7,5/10

Auteur Tom Chatfield is afkomstig uit Groot Brittanie en specialist in digitale technologie. Zijn werk is in meer dan twintig landen vertaald, in Nederland is dit uitgeverij Luitingh Sijthoff. Het boek is zowel als ebook en als papieren uitgave te verkrijgen bij de betere Nederlandstalige boekhandel.