Recensie: Schijndood (Kim Stone #4) – Angela Marsons

Na Verloren meisjes is Schijndood misschien wel het meest gruwelijke deel uit de serie over rechercheur Kim Stone. Sowieso het idee van een ‘ body farm’ waar ontleding uitgebreid wordt onderzocht door verschillende wetenschappers. Maar ook de moordenaar lijkt geen grenzen te kennen in zijn bizarre en vooral zeer beschadigde geest…

‘Het tot pulp geslagen gezicht van het meisje kijkt nietsziend omhoog. Aarde valt uit haar mond. Honderden vliegen verzamelen zich boven het bloederige tafereel. Werken bij Westerley vereist een sterke maag: op deze ‘body farm’ wordt menselijke ontbinding onderzocht. Maar als inspecteur Kim Stone en haar team een vers lijk aantreffen, realiseren ze zich dat er een moordenaar is die de perfecte verstopplek heeft gevonden.

Dan wordt een tweede meisje aangevallen en voor dood achtergelaten, gedrogeerd en haar mond volgestopt met aarde. Het is duidelijk voor Stone en haar team dat hier een seriemoordenaar aan het werk is. Wie zal de volgende zijn? Als de lokale nieuwslezeres Tracy Frost verdwijnt, wordt de lat hoger gelegd. Het verleden lijkt de sleutel tot de moordenaar te herbergen. Zal Kim de waarheid aan het licht kunnen brengen voordat deze verwrongen, beschadigde geest nog meer slachtoffers claimt?’

Schijndood begint heel fris en anders dan de lezer zal kennen van Angela Marsons op basis van de eerder verschenen boeken. Rechercheur Kim Stone en haar team gaan namelijk op werkbezoek bij bodyfarm Westerley, waar ze zich specialiseren op het gebied van het ontbinden van lijken onder verschillende omstandigheden. De werknemers hier dragen namen als het tot de verbeelding sprekende ‘maden-dame’. Niet een functie dat voor iedereen is weggelegd…Je moet daarom ook beslist een sterke maag hebben tijdens het lezen van Schijndood. Wat daarnaast een intrigerend gegeven is, is de rol die is weggelegd voor Tracy Frost, die heel anders blijkt dan in eerste instantie wordt gedacht. Zij en Kim Stone maken hierin een interessante persoonlijke ontwikkeling door. Je merkt dat, naarmate de serie vordert, Angela Marsons steeds meer de diepte ingaat met betrekking tot de verschillende personages. Zowel over Tracy maar ook over Kim zelf komt de lezer steeds meer te weten. En dit levert meer begrip op voor de verschillende personages (ook voor elkaar).

Ook wordt in Schijndood een interessante thematiek aangestipt rondom genderidentiteit. Wat bepaalt of je je man of vrouw voelt en wat als de manier van opvoeden hierin een dwingende rol gaat spelen. Dit levert best wel akelige en heftige situaties, wat bepaalde gebeurtenissen ook weer in een ander daglicht zet. Ouders of opvoeders kunnen dermate een mate van negatieve invloed uitoefenen dat het een kind voor de rest van zijn leven kan tekenen. Soms zelfs tot de dood erop volgt. Dit maakt Angela Marsons in het nieuwst vertaalde boek over Kim Stone maar weer extra duidelijk. Schijndood draait hierin niet alleen om afschuwelijke moorden en de zoektocht naar de dader. Maar ook wat de desbetreffende dader heeft aangezet tot deze afschuwelijke daad. En dit levert een angstaanjagend beeld op waarbij de auteur in Schijndood moeiteloos de diepte ingaat bij de verschillende personages. Angela Marsons bouwt qua kwaliteit en loop van de verhalen duidelijk voort op de voorgaande delen dus het is zeker aan te raden om de boeken in de juiste volgorde te lezen.

Angela Marsons heeft de kwaliteit om beter te worden met elk boek dat ze schrijft. Schijndood voelt gruwelijker, angstaanjagender, persoonlijker, maar ook actueler dan ooit!

Met Schijndood hebben de boeken van Angela Marsons bij uitgeverij Boekerij een andere aangezicht gekregen. In plaats van een persoon op de boekomslag wordt er nu meer gespeeld met symboliek en kleuren, wat de verschillende delen van de serie over Kim Stone wel beter bij elkaar doen passen. De gehele serie is verkrijgbaar bij de betere Nederlandse boekhandel.