Recensie: Mr. Nobody – Catherine Steadman

‘Veel beter is het te vergeten en te lachen. Dan te herinneren vol verdriet.’ Dit is één van de citaten waar het intrigerende tweede boek van Catherine Steadman, getiteld Mr. Nobody mee begint. Maar wanneer je het boek leest, zul je erachter komen dat vergeten ook niet altijd alles is…

‘Op een Engels strand wordt een man gevonden: half bewusteloos, geen papieren en niet in staat om te praten. Iedereen toont belangstelling. De ziekenhuismedewerkers voelen zich op onverklaarbare wijze tot hem aangetrokken, de internationale medische experts staan voor een raadsel en de landelijke pers noemt hem ‘Mr. Nobody’. Allemaal zijn ze op zoek naar antwoorden. Wie is deze man? En wat is er met hem gebeurd?
Sommige herinneringen kunnen echter beter verborgen blijven.
Neuropsychiater Dr. Emma Lewis wordt gevraagd de patiënt te beoordelen. Dit is haar grote kans: deze zaak kan haar wereldwijde bekendheid opleveren. Maar daar schuilt ook het gevaar. Veertien jaar geleden verliet Emma het dorp waar ze opgroeide en sindsdien heeft ze er alles aan gedaan om elk spoor van haar verleden uit te wissen.
Hoe meer tijd ze met haar patiënt doorbrengt, des te meer alarmbellen er afgaan in haar hoofd. Ze is doodsbang dat hij nét dat ene weet wat niemand anders te weten mag komen.’

Auteur Catherine Steadman inspireerde het verhaal van Mr. Nobody op de pianoman. Deze jonge man werd gevonden op het strand, zonder meer te weten wie hij is, maar met de gave om prachtig piano te spelen. Dit levert uitstekend materiaal op voor een mysterieuze thriller over de geheimzinnige onbekende man, die verward op het strand wordt gevonden. Dit blijkt een uitstekende casus voor de slimme neuropsychiater Emma, die na even lezen zelf net zo geheimzinnig blijkt. Juist deze mysterieuze sfeer (een gevonden mens zonder geheugen speelt namelijk erg tot de verbeelding) van een intrigerende aandoening fugue, maakt van Mr. Nobody een boek dat je meesleurt in de boeiende wereld van het menselijke geheugen. Hoe kan het dat iemand niets meer weet van waar hij vandaan komt? En kan je als mens zomaar van de wereld verdwijnen? De spanning wordt door Catherine Steadman goed opgebouwd. Ze geeft haar lezers in Mr. Nobody steeds hints en kleine puzzelstukjes aan informatie; Spreekt de mysterieuze man wel de waarheid? En hoe zit het met het verleden van Dr. Emma Lewis?

‘Bij een ongeluk op deze snelheid zouden we niet op slag dood zijn. Dat is een goede zaak, zou je denken. Maar dat is het niet. Er is één ding dat erger is dan op slag dood zijn en dat is net niet op slag dood zijn. Geloof me, ik kan het weten. Ik ben arts.’

Zowel Dr. Emma Lewis als Matthew zijn unieke personages met echt een eigen verhaal, waar je als lezer nieuwsgierig naar wordt. Tot op het einde van het boek weet de schrijfster de echte identiteit van Matthew geheim te houden. Daarbij speelt het verleden van Emma een heel tragische maar uiteindelijk ook een heel mooie kwetsbare rol. Tot op het einde blijft Mr. Nobody spannend en geheimzinnig. Hoe loopt het uiteindelijk af met de geheimzinnige man? Mr. Nobody is daarbij een verhaal waar verschillende verhaallijnen langs elkaar heen lopen en op een gegeven moment mooi bij elkaar komen. Dit maakt het boek meer dan alleen een thriller. Er zitten namelijk ook psychologische, romantische, mysterieuze en dramatische elementen. En de zin ‘Sommige herinneringen kunnen echter beter verborgen blijven.’

De omslag van de Nederlandse vertaling van het boek Mr. Nobody is adembenemend mooi en is daarbij gelijk een mooie weergave van de inhoud van het boek. De mysteriën van het geheugen wordt door Catherine Steadman wordt op fijne wijze gecombineerd met boeiende personages en het constante gevoel alsof je een puzzel aan het maken bent.

Catherine Steadman heeft als actrice onder andere gespeeld in het kostuumdrama Downton Abbey. Met haar debuut, getiteld De Duik, verwierf ze al veel bekendheid. Zowel De Duik als haar nieuwste boek Mr. Nobody zijn verschenen bij Karakter Uitgevers B.V. Een nieuw boek staan in het Engels al op de planning voor later dit jaar.