Recensie: Middernacht – Amy McCulloch

Amy McCulloch is een auteur van Young adult boeken die er ook van houdt te flirten met andere genres. Haar debuut in het thrillergenre Ademloos, laat zien dat ze allereerst een voorliefde heeft voor koude vakantie. Daarnaast weet ze de gure elementen genadeloos te combineren met uitzonderlijk spannende plotwendingen. Inmiddels is Middernacht verschenen, opnieuw een thriller dat zich afspeelt in een ijskoude omgeving.

‘Wanneer haar leven in Londen uit elkaar valt, wordt Olivia uitgenodigd voor een cruise naar Antarctica met haar vriend Aaron. Ze kan haar geluk niet op, niet eerder was Olivia op zo’n spectaculaire plek: enorme ijskliffen doemen voor het schip op, pinguïns duiken in de diepblauwe golven en de zon gaat nooit onder.

Maar dan verdwijnt Aaron. En aan boord wordt een lichaam ontdekt. Omringd door vreemden heeft Olivia geen idee wie ze kan vertrouwen. En als ze daar niet snel achter komt, zal ze niet levend terugkeren…’

Middernacht levert een prachtige omgeving op voor een eng verhaal. Amy McCulloch weet de details van de omgeving, zoals de kleuren van de lucht, de vele brokken ijs en de dieren uiterst gedetailleerd te beschrijven. Alsof je er zelf bent, of in ieder geval heel snel naartoe zou willen gaan. Het is dan ook niet verrassend dat de auteur in een nawoord aangeeft hier te zijn geweest. Naast de wonderschone omgeving is ook ruimte voor een stukje realiteit, namelijk de invloed van de klimaatverandering. En juist dat laatste, samen met een kunstenaar die zijn kunst hierdoor laat inspireren, maakt dat het verhaal in Middernacht extra gaat leven en alle elementen naadloos in elkaar vallen.

De spanning in Middernacht wordt door Amy McCulloch op subtiele maar effectieve wijze opgebouwd. De gedachten dat je achtervolgd word, er iets mis is en dat iemand het op je gemunt heeft. Dit leidt tot een constant gevoel van over je rug moeten kijken en het nergens veilig zijn. Wie kun je in deze situatie nog vertrouwen? Dit maakt dat Olivia constant op haar hoede moet zijn, waardoor de lezer al snel op het puntje van zijn stoel belandt. En dat is nog niet alles; de mooie maar extreme natuur brengt natuurlijk ook een hoop gevaren met zich mee. Tot op het eind blijft deze gevoel van dreiging fier overeind staan om vervolgens te leiden tot een overtuigende en verrassende conclusie.

Kort gezegd heeft Amy McCulloch met Middernacht opnieuw een ijskoude en uiterst boeiende en spannende thriller afgeleverd! Uitermate geschikt voor de koude donkere dagen met boeiende personages, indrukwekkende kunst en een adembenemende omgeving!

Middernacht van Amy McCulloch is evenals Ademloos verschenen bij uitgever The House of books. In nawoord laat de auteur vaak nog weten hoe ze geïnspireerd is geraakt en wat haar eigen relatie met de omgeving is, waar het verhaal zich afspeelt.