Recensie: Koud als Sneeuw – Gena Showalter

Sprookjes vormen vaak een mooie en onuitputtelijke bron voor hervertellingen. Verschillende young adult auteurs zullen dit ook gedacht hebben, want er bestaan inmiddels al verschillende titels op de markt, waarbij bekendere en mindere bekendere sprookjesverhalen een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan De Stiefzus van Jennifer Connely, The Lunar Chronicles van Marissa Meyer en Zilvergaren van Naomi Novik. Ook Gena Showalter maakte eerder al een serie gebaseerd op Alice in Wonderland, waarbij ze bovennatuurlijke elementen zoals zombies moeiteloos combineerde met het klassieke Alice personage. In haar nieuwste boek Koud als Sneeuw richt deze auteur zich op het sprookje Sneeuwwitje. Maar niets is wat het lijkt en wie is nu die boze koningin?

‘Welkom in The Forest of Good and Evil, waar sprookjes niet alleen écht zijn, maar ook de toekomst voorspellen.
De zestienjarige Everly Morrow groeit op als elk ander tienermeisje. Ze heeft er dan ook geen flauw idee van dat ze een sprookjesprinses is, tot ze ineens met spiegels blijkt te kunnen communiceren. Everly beseft dat ze dit beter geheim kan houden, en laat haar klasgenoten in de waan dat haar voortdurende getuur in spiegels voortkomt uit ijdelheid. Dan wordt haar een vreselijke waarheid voorgespiegeld: ze is voorbestemd om Sneeuwwitjes grootste vijand te worden, de boze koningin! Nogal een verontrustend vooruitzicht, zeker wanneer ze verliefd wordt op Roth Charmaine, de vermeende Prince Charming.
Als de voorspelling langzaam maar zeker uitkomt, wordt Everly door iedereen verraden. Lukt het haar zich te verzetten, of geeft ze toe aan haar duistere kant?’

Aan de ene kant is Everly een typische tiener met het verlangen om geaccepteerd te worden door haar leeftijdsgenoten. Aan de andere kant is binnen haar een constante strijd tussen goed en kwaad gaande. Ze heeft het tot haar levensmissie gemaakt om haar tweelingzus Hartly te beschermen, maar worstelt hiermee duidelijk met haar duistere kant. In de eerste hoofdstukken van Koud als Bloed geeft Gena Showalter haar lezers het idee dat de kaarten al geschud zijn en het duidelijk is wie de rol van boze koningin op zich neemt en wie waarschijnlijk Sneeuwwitje zal zijn. Maar naarmate je verder komt in het verhaal blijkt dit een illusie. Het is helemaal nog niet zo duidelijk wie goed is en wie kwade bedoelingen heeft. Als lezer ben je in Koud als Bloed ook constant zoekende naar wie welke rol in Sneeuwwitje en de zeven dwergen zou kunnen hebben.

‘Je sloeg alle waarschuwingen in de wind. Eens zul je bloeden, mijn lieve kind.’

Gena Showalter geeft hier veel ruimte voor elementen uit de omgeving, die invloed hebben op de mate waarin iemand juiste of minder juiste beslissingen gemaakt. De duistere keuzes van Everly bijvoorbeeld worden vaak ook gemaakt in reactie op akelige zaken die haar (al dan niet door anderen) overkomen. Heeft ze hierin eigenlijk wel een keuze en liggen de rollen van het sprookje daadwerkelijk wel zo vast als we denken. Gena Showalter laat ons in Koud als Sneeuw zien dat dit inderdaad niet het geval is. Dit maakt van Everly een heel bijzonder personage, wat aan het slot van het boek nog extra zal blijken. Ten slotte zit Koud als Sneeuw boordevol magische wezens en interessante sprookachtige elementen die garant staan voor interessante verhaallijnen en intrigerende plotwendingen. Dit maakt dat het boek, dat 600 pagina’s telt heerlijk vlot doorleest en geen moment verveelt. Extra leuk hierbij is dat Gena Showalter aan het eind een hoofdstuk heeft toegevoegd met het verhaal van Sneeuwwitje waarop Koud als Sneeuw gebaseerd is, met daarbij de aantekeningen van Everly’s moeder. En erg boeiende toevoeging evenals de poëtische, sprookjesachtige spreuken aan het begin van elke pagina!

‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Van wie rust het lot in mijn hand?’

Gena Showalter vertelt met Koud als Sneeuw een sprookje op geheel eigen wijze, waarin in niemand is wat het lijkt en iedereen elke rol kan vervullen. Tel hierbij een hoop duistere wezens en verschillende plotwendingen bij op en je hebt 600 pagina’s heerlijk leesplezier.

Beoordeling 10/10

Gena Showalter is onder andere bekend van haar romantische boeken met een paranormaal tintje. In het young adult genre schreef ze onder andere The white Rabbit chronicles waarvan Alice in Zombieland het eerste deel is. Deze serie verscheen evenals Koud als Sneeuw bij uitgever HarperCollins Holland.