Recensie: Kleinste kwaad – Floris Kleijne

In Klaverblad leerde de lezer de schrijfstijl van Floris Kleijne en het kleurrijke duo Roelant Onderwater en Zorah Thijssen al kennen. Beiden met een heftig verleden, dat hun nog weleens in de weg kan zitten, ook in relatie met elkaar. Ook in Kleinste kwaad blijkt dit ook weer het geval

‘Detective Roelant Onderwater heeft het criminele circuit voorgoed vaarwel gezegd. Vanaf nu neemt hij alleen nog koosjere zaken aan, zo heeft hij zijn partner Zorah beloofd. Maar dat voornemen blijkt lastiger vol te houden dan verwacht. Als hij een telefoontje ont­vangt van Ko, een drugshandelaar bij wie Roelant in het krijt staat, kan hij onmogelijk nee zeggen. Ko’s dochter is ontvoerd en de le­vens van nog vier andere kinderen zijn in gevaar. Roelant bijt zich vast in de zaak, maar besluit Zorah buiten schot te houden.

Zorah Thijssen worstelt al twee jaar met de nasleep van de zaak waarbij ze Roelant ontmoette en die ook haar carrière en haar ge­droomde toekomst verwoestte. Als de ouders van een ontvoerd meisje haar hulp inroepen grijpt ze die kans dankbaar aan. Hals­overkop stort Zorah zich op de zaak, maar daarmee zet ze meer op het spel dan ze beseft.

Zo begint een race tegen de klok tegen een gewetenloze, onzicht­bare vijand, met de levens van vijf onschuldige kinderen als inzet.’

Zorrah is uiteindelijk zo ver dat ze weer voorzichtig aan de toekomst kan denken. Helaas blijkt dit nog niet zo gemakkelijk wanneer je wederhelft juist een stapje terug doet naar zijn verleden dat nog steeds in nevelen gehuld lijkt. Kleinste kwaad begint gelijk spannend met de vernuftige ontvoering van vijf kinderen, waarvan er één niet zomaar een kind is. Dit beïnvloedt niet alleen Roelant maar ook de relatie tussen hem en Zorrah. Vertrouwen en toekomst is een duidelijk thema hierin en maakt dat Kleinste kwaad meer is dan alleen een spannend verhaal. Het maakt ook extra duidelijk dat het verleden van sterke invloed blijft en sommige beloften onverwoestbaar lijken.

Floris Kleijne is duidelijk een bekende van Amsterdam en omgeving en bepaalde plekken en routes worden hierin uitvoerig en in detail beschreven. Afhankelijk van de bekendheid van de lezer met het gebied, kan dit de vaart uit het verhaal halen. Wel zorgen deze details ervoor dat de lezer bijvoorbeeld een spannende achtervolging zich levendig voor kan stellen. In de verhaallijn kiest Floris Kleijne in Kleinste kwaad niet voor de voor de hand liggende weg en weet hij de lezer op verschillende momenten flink op het verkeerde been te zetten. Het eind van het boek is hierin heel realistisch beschreven. Het is duidelijk dat Floris Kleijne, maar ook Roelant en Zorrah, nog genoeg te vertellen hebben.

Kleinste kwaad vormt een logisch vervolg en een nieuw spannend verhaal in een. Af en toe wat veel details maar spannende en onverwachte plotwendingen met aandacht voor menselijke relaties maken van Floris Kleijne zijn tweede thriller zéér interessant leesvoer!

Beoordeling: 8/10

De thrillers van Floris Kleijne verschijnen bij uitgever Boekerij, Best of thrillers. Inmiddels zijn er over de personages Roelant en Zorrah twee boeken verschenen: Klaverblad en Kleinste kwaad.