Recensie: Je bent prachtig – Ann Napolitano

Ann Napolitano schreef even geleden het boek Lieve Edward over een jongen die als enige een vliegtuigongeluk overleefd. In dezelfde thematiek, verschijnt half maart Je bent prachtig in de boekwinkels:

‘Vier zussen. Een onmogelijke liefde. Een hartverscheurende familiegeschiedenis. Je bent prachtig is een schitterende, meeslepende roman. Voor de lezers van Shelley Read en Isabel Allende.

Wanneer de introverte William Waters trouwt met de bruisende Julia Padovano, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Het is alsof de wereld om hem heen ineens verlicht wordt. Julia en haar drie zussen zijn onafscheidelijk: Sylvie, de dromer van de familie, is het gelukkigst met haar neus in een boek; Cecelia is een vrijgevochten kunstenaar; en Emeline zorgt geduldig voor hen allemaal.

Maar dan komt de duisternis uit Williams verleden naar boven, die niet alleen Julia’s zorgvuldig uitgedachte plannen voor hun toekomst in gevaar brengt, maar ook de onwrikbare toewijding van de zussen aan elkaar. Het resultaat is een catastrofale familiebreuk die hun leven voor generaties verandert.’

Vier verschillende zussen met elk hun eigen belevingswereld, twee ouders met elk hun eigen rugzak en een jongen waarvan in feite nooit gehouden is. Dit levert in Je bent prachtig een verhaal op vol emoties, ontwikkelingen in relaties en keuzes die de lezer de ene keer meer zal begrijpen dan de andere keer. Ann Napolitana laat verschillende personages aan het woord, waardoor de lezer een ervaring of een gebeurtenis van verschillende kanten zal kunnen beleven. Neem bijvoorbeeld een verboden liefde doet aan de ene kant pijn maar aan de andere kant zijn t ook twee mensen die intens van elkaar houden. Juist die verschillende visies maakt dat Jij bent prachtig heel echt en emotioneel aanvoelt. Ook de personages zijn hierin driedimensionaal met hun goede en minder goede kanten. En omdat ze zo verschillend zijn zal er altijd wel een of meerdere personages die de lezer zal aanspreken.

De vergelijking van Je bent prachtig met Little women is een hele logische. Ann Napolitano laat de lezer het leven binnen stappen van vier zussen met elk hun dromen, liefdes, karakters en bezigheden. Ze hebben elk een bijzondere, maar ook heel eigen band met elkaar. In Je bent prachtig is het ook mooi om te lezen hoe iemand van buiten invloed heeft op de zussen en hun band met elkaar. Ann Napolitana schuwt hierin diepe heftige en donkere gevoelens niet en dit zal zeker bij de lezers iets los maken. Ze heeft een poëtische schrijfstijl en laat binnen een hoofdstuk soms veel tijd verstrijken. Aan de ene kant brengt dit juist de ontwikkelingen goed in beeld. Aan de andere kant sluipt er soms ergens de gedachte dat de auteur er soms wel veel tijd doorheen jaagt. Het einde van Je bent prachtig is open en bevredigend tegelijkertijd. Het boek zet de lezer hoe dan ook aan tot nadenken.

Je bent prachtig zit boordevol emotie, intrigerende personages, relationele ontwikkeling en vooral een band tussen vier zussen met de invloed van buiten. Ann Napolitano laat de lezer met dit boek lachen en huilen.

Ann Napolitano schreef onder andere Lieve Edward en het nog te verschijnen Je bent prachtig. Je bent prachtig zal 12 maart verschijnen bij uitgeverij Luitingh Sijthoff.