Na de Ragdoll trilogie en de standalone Mimic waagt ambulancebroeder Daniel Cole zich aan een nieuwe trilogie met een wel heel bizarre seriemoordenaar in de hoofdrol: Jackdaw. Volgens Daniel Cole is dit zijn lockdown boek. In andere woorden: onbeschaamd escapisme met lijken. Uitgever Luitingh Sijthoff heeft het boek weer in de kenmerkende stijl uitgegeven met de zichtbare rode stiksels op de rug.
‘Rechercheur Scarlett Delaney arriveert op de plaats delict van een onmogelijke moord: de onthoofding van een beroemde socialite tijdens een drukbezocht feest, gruwelijke foto’s die op haar eigen sociale media werden geüpload en haar lichaam dat vervolgens op onverklaarbare wijze verdween. De derde moord in korte tijd, met dezelfde handelswijze… ongetwijfeld het werk van de door de media genaamde Jackdaw killer.
Scarlett moet samenwerken met Henry Devlin, de knappe en charmante ‘privédetective’ die is ingehuurd om te doen wat de politie niet lijkt te kunnen. De eerste misstap van de Jackdaw biedt hen een onverwachte kans om daadwerkelijk een leven te redden. Maar zal de aantrekkingskracht van hun eigenbelang en hun tikkende tijdbom van een relatie lang genoeg standhouden om hen beiden veilig tot het bittere einde te helpen?’
Daniel Cole heeft een bepaalde manier van schrijven dat in Jackdaw ook weer duidelijk terugkomt. Een filmische manier van schrijven, gruwelijke bloederige details, een duidelijk beschreven rauw randje en hoofdpersonages die het niet zo nauw nemen met de regels. Maar wees wel eerlijk, dat is ook juist wat boeken het meest interessant pakt en wat je bij intelligente seriemoordenaars nodig hebt, om de dader te kunnen pakken. Rechercheur Scarlett Delaney is zelf ook iemand met een boeiend verleden als het gaat om seriemoordenaars. Juist daarom is de band van haar met haar meerdere Frank juist zo boeiend te noemen. In Jackdaw wordt door de auteur langzaam een tipje van de sluier opgelicht van wat Scarlett maakt tot wie ze is. De wisselwerking tussen haar en de ongrijpbare Henry Devlin is op zijn minst intrigerend te noemen en ze worden door Daniel Cole mooi tegen elkaar uitgespeelt. Daniel Cole speelt hierin met de elementen van een ‘onbetrouwbare verteller’ en ‘niets is wat het lijkt’. In feite is dit tot op de laatste bladzijde van het boek het geval.
Het is af en toe goed om stil te staan bij het feit hoe auteurs als Daniel Cole die bizarre en uiterst ingenieuze moorden kunnen verzinnen. Soms zijn er zelfs tekeningen en uitgebreide beschrijvingen nodig om de manier van moorden te kunnen verklaren. Juist deze constante drang om iets nieuws te verzinnen en de onvoorspelbaarheid en ongrijpbaarheid van de moorden maakt dat Jackdaw vanaf de eerste bladzijde spannend is. En eigenlijk weet de lezer op een gegeven moment helemaal niet meer wat hij ervan moet denken. En juist die combinatie van personages die moeiteloos buiten de lijntjes kleuren en een moordenaar die dat ook doet, levert een heel verrassend, onvoorspelbaar, maar nagelbijtend spannend boek op. En gelukkig weet Daniel Cole de lezer te verblijden met de boodschap dat een vervolg onderweg is. Want na het einde van Jackdaw wil de lezer toch tergend graag weten hoe het verhaal verder gaat…
Met Jackdaw laat Daniel Cole zien dat hij het Ragdoll succes moeiteloos nog een keer over kan doen. Een combinatie van boeiende personages en een seriemoordenaar die geen genade kent, maakt van deze titel één van de betere in het thriller-/horrorgenre!
Beoordeling: 9/10
Daniel Cole is ambulancebroeder toen hij besloot een boek te gaan schrijven. Ragdoll werd een groot succes en is inmiddels ook als serie op televisie verschenen. Na het op zichzelf staande boek Mimic betekent Jackdaw het eerste deel van een trilogie. Alle boeken van Daniel Cole verschenen bij uitgever Luitingh Sijthoff.