Recensie: De ijzige verloofde (De spiegelpassante 1) – Christelle Dabos

In De ijzige verloofde van Christelle Dabos, is het eerste deel van een vierdelige serie over De spiegelpassante. De auteur van deze boeken werd in 2007 ziek en moest hierdoor voor een langere periode in bed liggen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, begon ze met schrijven. Dit leverde deze van oorsprong Franse serie op, die razend populair is in binnen en buitenland.  De ijzige verloofde heeft in Frankrijk Gallimard Jeunesse-RTL-Télérama First Novel Competition en de Grand Prix de l’Imaginaire gewonnen en is in Duitsland zelfs genomineerd voor de Jugendliteraturpreis. Maar wat maakt De ijzige verloofde nou zo bijzonder?

‘De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten… Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.’

In De ijzige verloofde maakt de lezer kennis met de bijzondere Ophelia die zeer onhandig, niet direct aantrekkelijk en daarbij onbegrepen wordt door haar omgeving. Dit maakt haar een buitenbeentje, die in feite nergens bij hoort. Juist deze eigenschappen maken haar een aantrekkelijk, grappig en toegankelijk personage, in feite veel meer, dan dat ze een elegante schoonheid was geweest. Daarbij heeft Ophelia hele bijzondere gaven; ze kan via spiegels reizen en voorwerpen lezen, waardoor ze de meest verborgen geheimen kan achterhalen. Deze gaven spreken erg tot de verbeelding, want wat als je van voorwerpen kunt achterhalen wat er precies mee gebeurd is? Hierbij spelen ook magische voorwerpen zoals een levende shawl een kleurrijke rol. Dit levert diverse grappige situaties op. Dit zou bijvoorbeeld een geweldige gave zijn voor de politie bij het oplossen van moordzaken en cold cases. Maar niet alleen Ophelia als personage is intrigerend, ook de andere personages zoals Thorn en Ophelia’s tante zijn op zijn minst bijzonder te noemen. Juist deze personages dragen bij aan het idee dat je een sprookje leest.

Dit laatste maakt gelijk dat De ijzige verloofde lastig te categoriseren is. Het voelt niet echt aan als een kinderboek, omdat er wordt gesproken over bijvoorbeeld uithuwelijking en dergelijke, maar daarbij voelt het te veel aan als een sprookje om echt als een Young Adult betiteld te worden. De hoofdpersonage Ophelia voelt hierbij qua gedachtengang te jong aan voor een Young Adult boek. Maar de vraag hierbij is natuurlijk: moet het boek persé in één genre vallen of kan het simpelweg ook van alles een beetje zijn. Het gevaar is dan wel dat het in plaats van een breed publiek aanspreken, juist buiten de boot valt, omdat De ijzige verloofde niet direct in één categorie te vangen is. De ijzige verloofde is een boek wat even de tijd kost om in het verhaal te komen. Maar als lezer krijg je hier veel voor terug, namelijk de beschrijving van een wel heel bijzondere wereld waar alles mogelijk is, magie de boventoon voert en illusies een grote rol spelen. Hierdoor doet de wereld bijna denken aan de magische wereld van Caraval, de bekende trilogie uit de pen van Stephanie Garber. Wanneer Ophelia eenmaal het doel van haar uithuwelijking te weten komt, en haar directe familie in gevaar komt, komt de vaart pas goed in het verhaal. Het slot van dit eerste deel van De spiegelpassante serie eindigt dan ook met een cliffhanger wat nieuwsgierig maakt naar het tweede boek. Gelukkig hoef hierop niet lang gewacht te worden, want deze verschijnt eind januari bij uitgever Luitingh Sijthoff onder de titel De vermisten van Maneschijn.

De ijzige verloofde van Christelle Dabos is op zijn zachts gezegd een bijzonder boek, boordevol kleurrijke personages en bijzondere magie, grappige situaties en vooral aan het eind van het boek een flinke dosis spanning. Het is zeker voor te stellen dat auteur Christelle Dabos met dit boek diverse prijzen gewonnen heeft.

De ijzige verloofde verschijnt net als de volgende delen in een smaakvolle hardcover als vertaalde editie bij uitgeverij Luitingh Sijfhoff. De twee volgende delen De vermisten van Maneschijn en Het geheugen van Babel zullen beiden in 2021 verschijnen. Verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.