Recensie: Rendez Vous op Montmartre – Mirjam Mieserius

In Bestemming Parijs liet auteur Mirjam Mieserius ons kennismaken met drie verschillende vrouwen die zich op dat moment in Parijs bevinden. Ogenschijnlijk hebben ze het misschien goed voor elkaar, maar als je beter kijkt, zie je de barstjes hierin. In Rendez Vous op Montmartre gaat het verhaal verder en leert de lezer de drie vrouwen nog beter kennen.

‘In Rendez-vous op Montmartre van Mirjam Mieserius is Parijs ondergedompeld in de wintersfeer. Sofia maakt lange dagen in haar winkel en proeverij om er een onvergetelijke decembermaand van te maken. Maar niet alles is zo vredig als het lijkt. Niet alleen denkt Sofia’s vriendje dat er meer speelt tussen haar en haar nieuwe assistent; een nieuwe buurtbewoonster op Montmartre brengt ook de nodige verwarring met zich mee. Sofia begint te twijfelen of haar relatie nog toekomst heeft, maar kan ze wel zonder de man die voor haar onlosmakelijk met Parijs verbonden is?

Chloe voelt zich ondertussen helemaal thuis in Paris en is dolgelukkig met Guillaume. Maar dan staat Lizzy opeens voor de deur met de vraag of ze tijdelijk bij hen mag intrekken. Chloe zegt ja, niet beseffend dat dit voor zowel haar, als voor Lizzy zelf, meer teweegbrengt dan ze hadden kunnen denken…’

Rendez Vous op Montmartre is een logisch vervolg op Bestemming Parijs. Er zitten een aantal maanden tussen het eind van het eerste deel en de start van deel twee. Ergens is dit ook wel jammer omdat de lezer het gevoel krijgt een stuk van de relatie tussen een bepaald stel gemist te hebben. In de boeken komen elk van de drie jonge vrouwen aan het woord, maar Mirjam Mieserius legt toch wel de nadruk op een van de drie. In Bestemming Parijs lag de aandacht vooral op de persoonlijke ontwikkeling van Chloe en in Rendez Vous op Montmartre is Sofia aan de beurt. Mooi hierbij is dat de broze relatie tussen Sofia en haar vader extra wordt belicht, maar ook haar relatie met Jean-Luc toch niet zo perfect is. De auteur weet de personages zo te portretteren dat deze emoties bij de lezer losmaakt. Zo zal de lezer Jean-Luc of Lizzy toch wel een draai om hun oren willen geven. Opvallend is dat sommige personages zoals Lizzy en Sofia als heel slank en knap worden neergezet. Daardoor kan je je als lezer al snel het beste identificeren met Chloe, omdat zij meer realistisch wordt neergezet.

De schrijfstijl van Mirjam Mieserius is hier en daar wat wennen met teksten waarin vriendjes worden aangeduid als ‘mijn lief’. In hoeverre doen vrouwen dit in het dagelijks leven, wanneer ze over hun geliefde praten? Wel wordt uit de schrijfstijl duidelijk dat de auteur Parijs een warm hart toedraagt. Tussen de pagina’s door sijpelt de liefde voor deze stad der liefde. Franse auteurs, Frans eten, maar ook vooral de liefde. Naarmate de lezer verder in de boeken komt, blijken de personages helemaal niet zo perfect te zijn en hun hele leven voor elkaar te hebben. Elk dragen ze hun eigen geheimen en kwetsbaarheden met zich mee. Hierbij is ook boeiend hoe heel verschillende personages door bepaalde verhaallijnen bij elkaar komen. Hoe meer de imperfecties naar voren komen, hoe meer de verschillende personages gaan leven en echt worden. Meestal begint een feelgood met een vrijgezelle hoofdpersoon, maar Mirjam Mieserius laat de meeste personages juist beginnen vanuit een relatie. Interessant uitgangspunt!

Beoordeling: 7,5/10

Bestemming Parijs en Rendez Vous op Montmartrezijn het eerste en tweede deel van een serie van auteur Mirjam Mieserius. Het derde deel L’amour aan de Cote d’Azur zal in 2025 verschijnen. Deze boeken worden uitgegeven door uitgeverij Luitingh Sijthoff.