Recensie: Het perfecte plaatje – Lauren Weisberger

Zowel de Engelse titel Where the grass is green and the girls are pretty en het Nederlandse Het perfecte plaatje geven de sfeer van Lauren Weisberger haar nieuwste boek uitstekend weer. Dit roman draait namelijk vooral over het leven binnen de showbizz wereld waar alles draait om het hooghouden van status en prestige en waar de val van een voetstuk des te harder aan kan voelen…

‘Peyton is zo’n vrouw die alles heeft: een vaste baan als presentator bij een populaire nieuwszender, glanzende blonde lokken, een volmaakt gebotoxte huid, een liefhebbende man en een slimme dochter die kans maakt om naar de prestigieuze Princeton University te gaan.

Skye, Peytons zus, is een thuisblijfmoeder in een chique voorstad van New York. Ze bezit diploma’s van alle juiste scholen en heeft het helikopterouderschap zo’n beetje uitgevonden. Maar heimelijk zoekt ze iets anders, iets wat écht is.

Max, Peytons slimme en eigenzinnige dochter van zeventien, is klaar om haar dure privéschool gedag te zeggen en haar dromen in de filmbusiness na te jagen. Ze wacht al jaren op deze kans om op eigen benen te staan.

Eén klein leugentje. Meer is er niet nodig om de illusie van perfectie te verbrijzelen en wrok te wekken. Ineens lijkt het gras niet meer zo groen en worden de drie vrouwen geconfronteerd met de vraag of ze in staat zijn te leven met de waarheid.’

De wereld van de showbizz en de welgestelde mens is op zijn minst fascinerend te noemen. Alles lijkt om status en prestige te draaien, want het oppervlakkig, maar ook zichzelf in standhoudend maakt. Alles moet mooier, jonger en beter en wanneer dit niet op de normale wijze bereikt kan worden, grijpt men naar minder gezonde en illegale middelen om dit te bereiken. Zo zijn anorectische moeders die kinderijsjes nemen om een ‘gezond beeld’ hoog te houden voor hun kinderen een fenomeen. Maar wanneer je eenmaal betrapt wordt op een illegaal feit dan kun je hard vallen en raakt dit niet alleen jou. In eerste instantie lijkt het verhaal Het perfecte plaatje hierdoor vrij oppervlakkig, door de nadruk op deze wereld. Maar juist de diepgang wordt gecreëerd door de drie verschillende vrouwen die aan het woord zijn; de zussen Skye en Peyton en Peyton’s dochter Max.

Allereerst is het heel interessant om de wereld te beleven door de ogen van verschillende generaties. Waarbij Peyton helemaal in wereldje van uiterlijk en schijn geconsumeerd lijkt te worden, zet haar dochter zich er juist vanaf door een geheel eigen identiteit en visie te creëren. Vooral is het interessant om te lezen hoe zij zichzelf op geheel andere wijze voor de camera plaatst, dan haar moeder dat doet. Ook is de beschreven relatie tussen de zussen Skye en Peyton intrigerend. Aan de ene kant hebben ze een goede onderlinge relatie, maar aan de andere kant zijn er vanuit vroeger ook onverwerkte zaken. En bovengenoemde leugen zet alles op scherp en het is intrigerend te zien, hoe drie verschillende vrouwen moeten omgaan met hun nieuwe werkelijkheid. Ze gaan er elk op hun eigen manier mee om en weten wat je als lezer ook aan het denken zet over de maakbaarheid van de televisiewereld. De actualiteit hiervan is enorm omdat ook gebeurtenissen in de huidige wereld laten zien hoe hard iemand kan vallen bij een bepaalde gebeurtenis. En of het uiteindelijk waar blijkt te zijn, maakt vaak nog niet eens wat uit.

Het perfecte plaatje geeft een interessant kijkje in de wereld van ‘keeping up appearances’ met drie interessante en aan elkaar gewaagde vrouwen, die elk op hun eigen manier met leugens en de waarheid omgaan. Je kunt grote hoogten stijgen, maar de val is des te harder.

Lauren Weisberger heeft diverse chicklit en feelgood op haar naam staan, waarvan De duivel draagt Prada één van de bekendste titels is. Deze titel kent inmiddels twee vervolgdelen en daarnaast heeft de auteur vijf losstaande (in het Nederlands vertaalde) titels, die allen verschenen bij Boekerij. Het perfecte plaatje is hiervan de meest recente en is verkrijgbaar als ebook en als papieren variant.