Recensie: Exodus/Verwoest (Ravenhood #2) – Kate Stewart

Voor wie tijdens de kerstdagen wat op wil warmen, zou vooral de serie van Kate Stewart op moeten pakken. Verwoest is een direct vervolg op Vlucht, waarin Cecilia na een heftige en opwindende kennismaking met de twee jongens Sean en Dominic, moet zien verder te gaan met haar leven. En dit is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt…

‘Cecilia Horner dacht dat een jaar lang werken voor haar vader in Triple Falls saai zou worden, maar het bleek een van de meest opwindende zomer van haar leven te zijn. Nadat ze de lokale bad boys Sean en Dominic leerde kennen, was haar leven nooit meer hetzelfde.

Hoe opwindend en geweldig hun relatie ook was, Cecilia kan hen maar niet vergeven dat ze haar niet hadden verteld dat ze lid zijn van de Ravenhood, een geheime groep die zich verzet tegen haar vader. Aan het hoofd staat een man van wie ze alleen de bijnaam kent, de Fransman, en hij doet er alles aan om Cecilia weg te houden bij zijn mannen en hun missie.

Ondanks het feit dat ze het recht heeft om hun leider te haten, weet Cecilia dat de grens tussen liefde en haat vager is dan je zou denken. En als haar leven in Triple Falls haar één ding heeft geleerd, dan is het wel dat ze het niet erg vindt om beide gevoelens te onderzoeken.’

De aantrekkingskracht van Verwoest zit vooral in de combinatie van geheimzinnigheid, seksuele spanning en verboden liefdes. Aan de ene kant een geheimzinnige genootschap, die de vader van Cecilia ten gronde moet richten. Aan de andere kant de verwoestende aantrekkingskracht die Cecelia heeft op de mannen, die eigenlijk tegen haar hadden moeten zijn. Wat de lezer dan krijgt is een soort spel van aantrekking en afstoting en natuurlijk het feit dat Cecilia zich aangetrokken voelt tot meerdere mannen. Doordat Verwoest zich afspeelt in een klein en afgelegen plaatsje met zijn eigen regels, doet het ergens ook aan een erotische en stevigere versie van Twilight denken, zonder zijn eigenheid hierin te verliezen. Wat Verwoest hierin nog extra heeft, is dat Kate Stewart als het ware flirt met gevaar. Denk aan oorlogen tussen bendes, maar ook relaties waar een gevaarlijk element in zit.

Voor degenen die Vlucht hebben gelezen, weten dat de boeken van Kate Stewart erotische en reverse harem elementen bevat. Vooral het eerste deel van Verwoest bevat aardig wat seksscenes, die weinig aan de verbeelding overlaten. Hierbinnen zijn vooral elementen van dominantie en agressie aanwezig, wat de scenes emotioneel heftiger maakt. Ondanks de wat standaard frases van ‘wat is zij strak’ en ‘wat is hij groot’ weet Kate Stewart deze scenes wel met veel gevoel te schrijven. Dit zorgt ervoor dat de lezer overtuigd raakt van de verwoestende aantrekkingskracht tussen de twee hoofdpersonages, al zou de lezer soms willen dat Cecilia zich wat minder afhankelijk opstelt. Des te vermakelijker is daarom deel twee van het boek, waarin er in Verwoest een sprong in de tijd wordt gemaakt en Cecilia hierin daadwerkelijk een persoonlijke ontwikkeling doormaakt. Helemaal wanneer blijkt als iets wat ze altijd als zodanig geïnterpreteerd heeft, heel anders blijkt te liggen. Het einde is wel een einde, maar voelt ergens nog niet af. Het derde deel Verlang zal hier vast verder op voortborduren…

Verwoest is het tweede deel van de Ravenwood trilogie en blinkt uit in verwoestende relaties, heftige seksscenes, verleggen van grenzen en het nemen van wraak. Vooral in het tweede helft van het boek laat Kate Stewart haar hoofdpersonages een persoonlijke ontwikkeling doormaken, wat diegene anders naar de wereld zal laten kijken.

Kate Stewart is auteur van de Ravenwood trilogie, waarvan Verwoest het tweede deel is. De trilogie verschijnt bij uitgeverij Boekerij, Best of Romance.