Recensie: Een eerlijke leugen – Tarryn Fisher

Tarryn Fisher heeft samengewerkt met Colleen Hoover aan het boek Never, never en zijn al beste vrienden van jongs af aan. Het is dan niet helemaal toevallig dat Colleen Hoover met een quote op de omslag van Een eerlijke leugen staat.

‘Je beste vriendin is vermist. En het is allemaal jouw schuld.

Lorraine – Rainy – woont op de top van Tiger Mountain: een afgelegen en soms wat sombere plek, diep verscholen tussen pijnbomen en mist. Voor Rainy is het een toevluchtsoord: een plek waar ze zich kan verstoppen voor de herinneringen die haar ’s nachts wakker houden.

Tot haar rust ruw wordt verstoord. Wanneer Rainy met tegenzin instemt met een vriendinnenweekend naar Vegas, bereidt ze zich voor op een uitputtende parade van shotjes en gokautomaten. Maar hierop had ze zich nooit kunnen voorbereiden… Na een wilde nacht komt haar vriendin Braithe niet terug naar de hotelkamer en krijgt Rainy een sms-bericht, verzonden vanaf Braithes telefoon: iemand heeft haar ontvoerd. Maar zij was niet het beoogde slachtoffer. Dat was Rainy zelf – en ze weet heel goed waarom.

Zo begint een bloedstollende en schokkende reis op de rand van leven en dood. Als ze Braithe – en zichzelf – wil redden, zit er niets anders op dan terug te keren naar haar verleden.’

Een eerlijke leugen begint in een heerlijke afgelegen omgeving wat het in een spannend verhaal altijd goed doet. Een bedroefde plek omringt door bos, mist en hier en daar extreem weer. Juist de tegenstelling van Rainy’s eerdere woonplaats New York tot waar ze nu woont, schuurt ergens en roept nieuwsgierigheid op. Tel daar de ongemakkelijkheid tussen Rainy en haar nieuwe contacten bij op en er wordt gelijk al een heel spannende sfeer gecreëerd. Rainy is hierin een karakter waar de lezer niet gelijk de vinger op kan liggen. Aan de ene kant kunstzinnig en sociaal, maar ergens ook zonderling met geheimen. Een boeiend personage in relatie tot haar kennissen die een soort van chique air om zich heen hebben hangen.

Maar het echte mooie van Een eerlijke leugen is dat dit nog lang niet het hele verhaal is. Er blijken er nog verschillende gebeurtenissen uit het verleden van Rainy achter te zitten, die afwisselend door de Tarryn Fisher worden gepresenteerd. Door de wisseling tussen heden en verleden wordt in Een eerlijke leugen langzamerhand steeds duidelijker hoe Rainy geworden is, zoals ze nu is. Ook komt het hele gebeurene in een ander daglicht te staan en dit creeert meer dimensie en spanning in het boek. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen en verschillende mensen blijken dubbele agenda’s te hebben. Juist dit gegeven maakt Een eerlijke leugen ook realistisch. In het dagelijkse leven kunnen er immers ook meerdere oorzaken zijn voor een probleem, die door elkaar heen kunnen lopen. En juist de dreiging van gevaar en het gevoel te hebben ergens niet meer uit te komen, maakt dat de spanning in dit verhaal zo sterk naar voren komt.

Met Een eerlijke leugen schrijft Tarryn Fisher een spannend roman met een hoofdpersonage die niet direct het achterste van haar tong laat zien. Juist de combinatie van verschillende verhaallijnen en dubbele agenda’s tegen een stemmige achtergrond maakt dat het boek van begin tot eind boeiend blijft.

Tarryn Fisher heeft in de Engelse taal verschillende boeken op haar naam staan. In Nederland is van haar hand De echtgenotes verschenen. Een eerlijke leugen is het eerste boek dat bij uitgeverij Boekerij van deze auteur verschijnt.