Recensie: Een kat voor kerst – Florence McNicoll

Waar de blaadjes langzaam gaan verkleuren en het weer kouder wordt, gaan we stiekem weer verlangen naar de winterse knusse feestdagen. En wat is nu beter om alvast hiervoor in de stemming te komen, dan met een boek zoals Een kat voor kerst van Florence McNicoll?

‘In Een kat voor kerst is het bijna kerst bij het dierenasiel waar Laura werkt. Het liefste zou Laura vóór Kerstmis een thuis vinden voor Felicia, een oude, eigenzinnige kat met een hart van goud. Lauras vriend Rob snapt niet zo goed waarom ze zoveel tijd op haar werk doorbrengt, maar voor haar zijn de dieren niet alleen maar onderdeel van haar baan: ze zijn haar leven. Wie begrijpt dat nou niet?

Terwijl de decembersneeuw valt, ontmoet Laura negen mensen die allemaal een beetje liefde nodig hebben in hun leven. Iedereen heeft iemand nodig om mee te knuffelen met kerst, maar zit er iemand bij die de eenzame Felicia een nieuw thuis kan geven? En heeft Laura straks nog wel iemand om mee te knuffelen met kerst?’

Laura, het hoofdpersonage van Een kat voor Kerst lijkt alles prima voor elkaar te hebben. Een droombaan bij een kattenopvang en de perfecte vriend. Maar zoals het gaat in deze boeken, blijkt dit allemaal nog niet zo perfect te zijn. Langzamerhand komen er scheuren in haar bestaan en moet Laura haar weg zoeken in wat ze nu daadwerkelijk wil. Daarnaast spelen katten en hun mogelijke nieuwe eigenaren ook een grote rol in Een kat voor kerst. Florence McNicoll belicht in de verschillende hoofdstukken diverse levens van mensen, die ergens mee worstelen of een heftig verlies meemaken. Juist de combinatie van deze levens en de helende werking van een wijze viervoeter, maakt dat het boek echt een kerstgevoel meegeeft.

Alhoewel Een kat voor kerst geen dik boek is, wordt er door de beschrijving van de verschillende levens van mensen wel veel in vertelt. Het leven van Laura vormt hierbinnen de rode draad, omdat zij in contact komt met elk van deze mensen door haar werk bij het dierenasiel. Wat Florence McNicoll hier heel mooi heeft gedaan, is het verleden en het heden van de verschillende levens mooi in elkaar weven. Zo kent een van de mensen die Laura leert kennen het asiel nog uit de vroegere jaren. Wat tenslotte heel mooi in het boek naar voren komt, is het karakter van katten en de steun en warmte die ze kunnen bieden als huisdier. Niet elke kat is geschikt voor elk mens en dit maakt Een kat voor kerst nog extra duidelijk.

Een kat voor kerst is een heerlijke feelgoodroman, die je al helemaal in de Kerstsferen zal brengen. Het boek is rijk aan details en laat je achter met een warm geborgen gevoel van verbinding en hoop.

Een kat voor kerst is het eerste deel van een serie over de Battersea dierenasiel. Dit deel richt zich op de katten, en het volgende deel zal om honden draaien. De boeken van Florence McNicoll verschijnen bij uitgeverij Luitingh Sijthoff.