Recensie: Coraline – Neil Gaiman

Waar de een zich onderdompelt in kerstige feelgood, heeft de ander wellicht meer behoefte aan verhalen met een duister tintje. Uitgever Boekerij heeft hier mooi op ingespeeld en bracht een nieuwe hardcover uitgave van Coraline en Niemand uit. Heerlijke duistere verhalen met een mooie boodschap en deze worden vergezeld door prachtige en rake tekeningen van Chris Riddell.

Wanneer Coraline door een deur stapt en een ander huis ziet dat merkwaardig veel lijkt op het hare – alleen beter – lijkt alles geweldig. Maar er is daar nóg een moeder en nóg een vader, en ze willen dat Coraline hun dochter wordt. Ze willen haar veranderen en haar nooit meer laten gaan. Coraline zal alles op alles moeten zetten om zichzelf te redden en terug te keren naar haar gewone leven.’

In Coraline zet auteur Neil Gaiman een intrigerende parallelle wereld neer. In eerste instantie lijkt alles hetzelfde, maar uiteindelijk blijkt de wereld achter de deur een flinke dosis duisternis te bevatten. Het meest duidelijke kenmerk is toch wel de knopen die de ogen van het tweede paar ouders van Coraline vervangen. Chris Riddell heeft dit prachtig geïllustreerd door middel van zijn tekeningen, waarvan er verschillende in het boek te vinden zijn. Ook de overgang van een moeder die verleid tot een moeder die haar masker afgooit, is mooi in de kunst van Chris Riddell te zien. De tekeningen geven ook een extra dimensie aan het verhaal Caroline. Het verhaal gaat er extra door leven, alsof het boek als het ware een film als extraatje bevat.

Omdat winter samengaat met kaalheid, duisternis en transformatie, is juist Caroline heerlijk om te verslinden in deze tijd. De hoofdpersonage maakt zelf als het ware ook een transformatie door. In eerste instantie neemt ze dingen voor lief en is bijna juist ontevreden met haar situatie. Maar juist door de parallelle wereld die veel duistere elementen bevat, leert Coraline dat ze het eigenlijk nog zo slecht nog niet heeft.

De nieuwe uitgave van Coraline van Neil Gaiman is een aanwinst voor de boekenkast, door het duistere verhaal met de rake en zeer passende tekeningen van Chris Riddell.

Coraline verscheen samen met Niemand als nieuwe uitgave met een bedrukt boekblok en bijpassende tekeningen van Chris Riddell. De boeken van Neil Gaiman zijn gepubliceerd bij uitgeverij Boekerij.