Recensie: Dit heb je verdiend (Gina Harte #2) – Carla Kovach

In Stil maar liet Carla Kovach ons al kennismaken met de stoere detective Gina Harte, die na een heftig verleden nog sterker uit haar as is herrezen. In het tweede deel Dit heb je verdiend wordt ze nog extra geconfronteerd met deze gebeurtenissen, wat haar zelfs in levensgevaar brengt!

‘Het enige geluid was het echoën van zijn voetstappen in de gang. Pas toen zijn ogen aan het donker gewend waren, zag hij het bloedspoor. Zijn hart begon sneller te kloppen. Hij sloop naar de keukendeur, voorzichtig het spoor ontwijkend. ‘Melissa?’ Hij drukte zijn oor tegen de deur.

Melissa Sanderson leek het perfecte leven te hebben: een heerlijk gezin en een prachtig huis in een rustige buitenwijk. Maar nu is ze dood, en haar gewurgde lichaam vertoont bewijs van eerdere verwondingen. De plaats delict doet detective Gina Harte terugdenken aan haar eigen inktzwarte verleden – en juist dat maakt haar vastbesloten de moordenaar te vinden. Is het Melissa’s echtgenoot, met zijn losse handjes? Haar door jaloezie verteerde minnaar? Of is er nog iemand in het spel – iemand die Melissa al tijden in de gaten hield en die zijn volgende slachtoffer al in het vizier heeft?’

Dit heb je verdiend begint als het ware met twee verschillende prologen. Aan de ene kant hebben we Elly en aan de andere kant Melissa. Twee dames die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Juist dit maakt de lezer nieuwsgierig; dit maakt dat de spanning vanaf het begin gelijk sterk wordt opgebouwd. Dit wordt nog versterkt door er ook een flink aspect van Gina’s persoonlijke herinneringen erin verwerkt zijn. Dit maakt de gebeurtenissen voor Gina persoonlijk, maar tegelijkertijd ook voor de lezers van Dit heb je verdiend. Je wordt als het ware meegetrokken in de heftige en afschuwelijke wereld van huiselijk geweld en vrouwenonderdrukking, dat bijna aanvoelt als een soort sekte. Hiermee heeft Dit heb je verdiend, nog meer dan Stil maar een soort literair waargebeurd element. Huiselijk geweld is iets actueels dat vaker voorkomt dan we allemaal (willen) weten, juist in periodes van een (gedeeltelijke) lockdown. Dit alles maakt dat Dit heb je verdiend daardoor ook veel emoties zal losmaken.

‘Wie weet er daadwerkelijk wat er gebeurt achter gesloten deuren?’

Er is in Dit heb je verdiend natuurlijk sprake van een nieuwe zaak die Gina Harte moet oplossen. Buiten dat is het tweede deel wel duidelijk een vervolg op Stil maar. Gina’s band met haar dochter Hannah ontwikkelt zich verder en daarnaast moet Gina haar weg zoeken binnen haar werk na een affaire. Dit is niet gemakkelijk en helemaal wanneer zaken persoonlijk worden komt de detective haarzelf flink tegen. Heeft ze het verleden wel zo goed achter zich gelaten als ze zelf beweert? Gina Harte maakt in Dit heb je verdiend in ieder geval een persoonlijke ontwikkeling, waarbij informatie uit het voorgaande deel onmisbaar is, om dit volledig te kunnen begrijpen. Er zitten hierbij ook een aantal plotwendingen in het verhaal, waarbij de lezer op het eind nog voor een (akelige) verrassing komt te staan. Want wie is nu echt verantwoordelijk voor de moord? Dit heb je verdiend houdt zijn lezers tot het eind in spanning hierover.

Dit heb je verdiend is een overtuigend en sterk vervolg op Stil maar waar verschillende personages emoties zullen oproepen bij de lezers. Naast deze emotie biedt Carla Kovach haar lezers ook een flinke dosis spanning, waardoor het boek heerlijk gemakkelijk wegleest!

De boeken van Carla Kovach zijn voor liefhebbers van M.J. Arlidge en Robert Bryndza. Dit heb je verdiend ligt vanaf deze week bij de betere Nederlandstalige boekhandel. Zowel deze titel als Stil maar verscheen in het Nederlands bij uitgeverij Boekerij.