Recensie: De zwarte wolvin (Antonia Scott #2) – Juan Gomez Jurado

Juan Gomez Jurado maakte indruk met het eerste deel over het bijzondere duo Antonia Scott en Jon Gutierrez. De rode koningin is een intrigerende thriller, waarbij de auteur verschillende schrijfstijlen en zelfs poetische uitspraken niet schuwt. Het vervolgdeel  De zwarte wolvin borduurt hierop voort en qua verhaallijn is het zeker aan te raden eerst De rode koningin te lezen.

‘Zeven maanden nadat Antonia Scott en Jon Gutiérrez hun vorige zaak hebben afgerond, treffen ze elkaar aan de oever van de rivier de Manzanares. In de rivier, die dwars door Madrid loopt, is een drijvend lijk aangetroffen. Antonia concludeert dat het slachtoffer van grote hoogte in de rivier is terechtgekomen. Is ze van een brug gesprongen, of geduwd?

Terwijl Jon en Antonia zich opmaken om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, belt Mentor hen met de boodschap dat ze onmiddellijk naar Marbella moeten afreizen. Ze moeten koste wat het kost Lola Moreno opsporen, de vrouw van een beruchte Russische maffioso die diezelfde ochtend dood is aangetroffen. Mentor vermoedt dat Lola waardevolle informatie kan verschaffen over de maffia in Spanje. Het enige probleem? Sinds de moord op haar man is Lola verdwenen. En Antonia en Jon blijken niet de enigen die naar haar op zoek zijn.’

Voordat je als lezer denkt dat je een zelfde verhaallijn voor je krijgt als voorloper De rode koningin, dan zul je met De zwarte wolvin nog verrast worden. Antonia Scott en Jon Gutierrez krijgen inderdaad een nieuwe zaak, maar hierbij is het duidelijk zichtbaar dat auteur Juan Gomez Jurado zijn best doet om de verhaallijn verrassend en vernieuwend te houden. Er worden nieuwe elementen aan het verhaal toegevoegd, waardoor de twee hoofdpersonages voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Wat in De rode koningin vanzelfsprekend lijkt, is dit in De zwarte wolvin juist niet. De relatie tussen Antonia en Jon met elkaar maar ook met hun meerderen worden op de proef gesteld, evenals hun visie op misdaad en dit zorgt voor diverse plotwendingen en originele invalshoeken. Het laat ook zien dat Juan Gomez Jurado nog lang niet klaar is met deze twee hoofdpersonages en vooral ook de wens heeft dat zijn verhalen een verrassing blijven totdat ze door de desbetreffende lezer tot zich genomen zijn.

In De zwarte wolvin is de schrijfstijl zoals we die van Juan Gomez Jurado kennen. Een sterke wisseling tussen de verschillende personages, waardoor je als lezer de gebeurtenissen van verschillende kanten beleefd. De auteur richt zich opnieuw op de details, vooral vanuit de omgeving, waardoor je een beschreven actie scene voor je gevoel als het ware voor je neus ziet afspelen. Ook worden er diverse mooie quotes door de auteur met zijn lezers gedeeld:

‘De wereld kent weinig gelegenheid om iemands verhaal volledig te horen. Opgesloten zitten in een buitenhuis dat op het punt staat aangevallen te worden door een tot de tanden toe bewapende moordenaars vormt daarop geen uitzondering. Maar het leven is geen roman of film, waarin de verteller vlak voor een beslissend moment met een lange flashback in pasteltinten komt.’

‘Wie zaait het zaad van de twijfel die zijn hart verscheurt en zijn oordeel verstikt?’

Het lijkt wel alsof Juan Gomez Jurado ook het verhaal van De zwarte wolvin volgens deze visie verteld. De lezer krijgt namelijk maar kleine brokjes informatie over hoe bijvoorbeeld Antonia zo geworden is zoals ze nu is. Ten slotte wordt ook het slachtoffer aan het woord gelaten, wat ook weer laat zien hoe Juan Gomez Jurado nadenkt over de manier waarop hij zijn boek wil vormgeven. Namelijk zowat elk hoofdstuk van Lola begint met een kenmerkende zin, die veel zegt over haar leven.

Concluderend is De zwarte wolvin opnieuw een sterk, origineel en beeldende poetische thriller uit de pen van Juan Gomez Jurado. Gelukkig is deze schrijver nog lang niet uitverteld, dus nu is het reikhalzend uitkijken naar deel drie!

Beoordeling: 9 ½ / 10

Juan Gomez – Jurado is journalist van beroep en werkt voor de televisie en radio. Hij heeft al meerdere boeken op zijn naam staan, waarbij de meest recente De rode koningin, in het Nederlands is verschenen bij uitgever Boekerij. Het vervolg De zwarte wolvin verschijnt begin april bij dezelfde uitgever.