Recensie: De Vermissing – Michael Berg

Michael Berg heeft inmiddels al vele succesvolle thrillers op zijn naam staan. Denk hierbij aan Nacht in Parijs, dat in 2013 de Goude Strop won. Maar ook titels als Broertje en Hotel du Lac. In zijn boeken is duidelijk te merken dat deze auteur in Frankrijk woont, want in de meeste verhalen komt zijn hoofdpersonage(s) op een gegeven moment wel terecht in dit diverse land. Met zijn nieuwste boek De Vermissing, grijpt Michael Berg eveneens terug op een bekende persoonlijk van de lezers van zijn eerdere werk.

Journaliste Chantal Zwart is terug! De lezers maakten al kennis met deze sterke dame in het boek Nacht in Parijs, dat in 2012 verscheen. Na negen jaar besluit Michael Berg, dit personage opnieuw een hoofdrol in zijn boek te geven. Dit keer met een persoonlijke zaak…Chantal Zwart wordt geconfronteerd met de vermissing van Ella Drukker, een oud-klasgenote van de middelbare school. Van Ella is al tien jaar niets vernomen, behalve dat ze haar ouders met verjaardagen en feestdagen altijd een prentbriefkaart stuurt. Wanneer aan de stroom kaarten plots een einde komt en de politie niets onderneemt, smeken de ouders van Ella Chantal om hun dochter terug te vinden. Chantal begint aan haar zoektocht. En iemand volgt haar..’.

De Vermissing begint heel sterk met een overval op een echtpaar. Dit maakt dat je gelijk op het puntje van je stoel en in het verhaal zit. Daarna verschijnt een oude bekende ten tonele, namelijk Chantal Zwart, die ook in het boek Nacht in Parijs de hoofdrol vertolkte. Ondanks dat is het niet storend als je als lezer niet bekend bent met Nacht in Parijs. De Vermissing zou zelfs een stimulans kunnen zijn om Nacht in Parijs te (her)lezen. Daarna begint een zoektocht naar een verloren middelbare schoolvriendin, dat qua spanning moeiteloos voortborduurt op de proloog. Ondanks dat de proloog en de zoektocht van Chantal Zwart ogenschijnlijk niets met elkaar te maken lijken te hebben. Er zitten in De Vermissing daarnaast ook een aantal klassieke scenes die de spanning nog even extra opschroeven. Zoals een bizar snelle tocht met de auto als een reis tegen de tijd. Of een opsluiting terwijl je weet dat er iets ergs staat te gebeuren, waar alleen jij iets aan kan doen. Hierdoor blijft de lezer de pagina’s vlug omslaan totdat het nieuwste boek van Michael Berg dichtgeslagen kan worden.

De verschillende personages in De Vermissing zijn boeiend, vooral Ella is een intrigerende dame. Vooral hoe ze van obsessief verliefd naar kil veranderd, is best eng. Het is bijna de vraag of ze dan toch een psychopathisch tintje heeft of draait het dan allemaal om een heftige verliefdheid? Michael Berg heeft hierin zijn best gedaan om ook het verhaal door de ogen van Ella te vertellen. Hierbij komen ook heftige actuele thema’s aan het licht. Dat zet de lezer aan het denken. Evenals het einde van het verhaal, wat eigenlijk een open einde is. Hoe zal het uiteindelijk aflopen van de belangrijke personages van De Vermissing?

Al deze elementen maken dat de terugkomst van Chantal Zwart een geweldig succes genoemd kan worden. Hopelijk zal Michael Berg deze dame vaker een rol laten spelen in toekomstig werk.

Michael Berg heeft meerdere thrillers op zijn naam staan, waarmee hij diverse prijzen en nominaties mee heeft gewonnen. In zijn meest recente boek De Vermissing en Nacht in Parijs speelt Chantal Zwart de hoofdrol. Zijn boeken verschenen bij uitgever The House of Books.