Recensie: De achterblijvers (Jonathan #1) – Inse Martin

Inse Martin is een pseudoniem van een voormalig medewerker van de AIVD, die ervaring heeft binnen de internationale inlichtingenwereld. Het verhaal zou zijn gebaseerd op daadwerkelijk plaatsgevonden gebeurtenissen en eveneens is er een podcast beschikbaar.

‘Jonathan is een jonge, gedreven inlichtingenofficier van de aivd, die wordt ingezet om de dreigende instabiliteit in Nederland en Europa te voorkomen, en gaandeweg geregeld in persoonlijke problemen komt.

In De achterblijvers moet Jonathan infiltreren in een extremistische groepering die een aanslag op Nederland lijkt voor te bereiden. Is er een link met de ondergrondse verzetsbeweging Stay Behind, die tijdens de Koude Oorlog geheime medewerkers inzette om het land te verdedigen en nog tot in de jaren negentig actief was?’

Het feit dat een oud-AIVD’er meegeschreven heeft aan het boek, maakt dat de verwachtingen hooggespannen waren. Inse Martin was geanonimiseerd aanwezig bij een bijeenkomst van Sterrenthrillers door uitgever Luitingh Sijthoff. Daar werd al gelijk duidelijk dat hij niet al te veel mocht uitweiden over wie hij is en wat nu precies zijn werk inhield. In des te meer mysteriën is De Achterblijvers dus gehuld. Vanaf het begin is duidelijk dat het boek een heel zakelijk taalgebruik heeft. Er word strak ingegaan op de feiten, zonder uit te wijden over de achtergrond van personages. Wat heeft hoofdpersonage Jonathan namelijk op zijn kerfstok, omdat hij opeens binnen zijn werk verslagen moet schrijven? Het verhaal is hierin een afwisseling tussen heden en verleden. Aan de ene kant de verzetsbeweging Stay Behind en aan de andere kant de actuele gebeurtenissen rondom een mogelijk geplande aanslag.

In eerste instantie is de link niet zo duidelijk, maar dit word gaandeweg door Inse Martin uitgelegd. Ook hier is niet zoveel ruimte voor emotie of verdere uitwijding over verschillende achtergronden. Zo is personage Koen intrigerend, maar leert de lezer hem alleen zijdelings kennen. Wat De achterblijvers wel uitermate intrigerend is de (politieke) actualiteit. De invloed van Rusland, een mogelijke oorlog, de periode rondom vaccinaties en complottheorieën, intriges en de dreiging van een aanslag. Verschillende elementen van het verhaal en de invloed van het verleden en het heden op elkaar en de sterke rol van politieke overtuiging maakt dat het boek veel herkenning schept en heel waargebeurd aanvoelt. Het einde van De achterblijvers doet vermoeden dat er meer verhalen over Jonathan op komst zijn.

De achterblijvers is niet een boek dat iedereen zal aanspreken. Vooral de lezers van niet fictieve en politiek georiënteerde verhalen zullen door dit verhaal geboeid zijn.

De achterblijvers is geschreven door Inse Martin, een pseudoniem van een ex-AIVD’er. Dit eerste deel van een serie is gebaseerd op de volgende podcast, die via deze link te beluisteren is: https://podcast24.nl/podcasts/jonathan Het boek is gepubliceerd door uitgever Luitingh Sijthoff en verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.