Recensie: De verdwenen meisjes – Kate Hamer

Na zowat acht jaar schrijft Kate Hamer het vervolg op haar succesvolle boek Het meisje met de rode jas. Hierin kon de lezer de wanhopige zoektocht van een moeder naar haar jonge dochter volgen, die voornamelijk te herkennen was aan haar rode jas. In het vervolg De verdwenen meisjes is Carmel weleenswaar veilig thuis, maar hoe veilig is dit eigenlijk werkelijk?

Na een zenuwslopende periode in haar leven wil Beth wanhopig graag terugkeren naar hoe het vroeger was. Jaren geleden werd haar dochter Carmel ontvoerd, en ze bleef lange tijd vermist. Nu is Carmel weliswaar veilig thuis, maar de psychische schade die ze heeft opgelopen is minder makkelijk op te lossen. Moeder en dochter worstelen met de vragen die Carmel heeft, over de sekte die haar ontvoerde en de priester die haar een andere naam gaf. Vragen die ze niet kunnen loslaten.

Carmel duikt steeds dieper in haar traumatische verleden en ontdekt geheimen die haar opnieuw in gevaar brengen, én die suggereren dat zij niet het enige vermiste meisje was. Terwijl haar moeder vecht om de net gevonden veiligheid te waarborgen, probeert Carmel uit te vinden wie ze is geworden. Eén vraag, één mysterie dat de kern is van haar ontvoering blijft haar achtervolgen: waar zijn de andere verdwenen meisjes?’

De verdwenen meisjes wordt afwisselend verteld door de ogen van Beth en Carmel. Carmel worstelt met het verleden en het grootste deel van haar jeugd die ze heeft doorgebracht bij haar ontvoerder met het idee dat ze een bijzondere gave heeft. Beth probeert op haar beurt de Carmel die ze zich herinnert met deze jonge getraumatiseerde vrouw te verenigen. Wat de lezer krijgt is een afwisseling van aantrekken en afstoten en twee mensen die een trauma proberen te verwerken. Het verhaal van Carmel wordt door Kate Hamer op een kwetsbare en vertederde manier verteld waardoor de lezer kan meeleven met de verwarrende gevoelens die ze hierbij ervaart.

Het thrillerelement in De verdwenen meisjes wordt vooral veroorzaakt door de zoektocht van Carmel naar Mercy, het meisje dat vermoedelijk voor haar ontvoerd is. Wat is er met haar gebeurd? De lezer volgt Carmel hierin wanneer ze naar antwoorden zoekt en zichzelf in haar huidig bestaan beter een plek kan geven. Kate Hamer geeft hierin een mooi beeld van de verschillende gedachten en emoties die in Carmel omgaan en hoe dat haar bezigheden beïnvloedt. Deze zoektocht levert een mooi opgebouwde spanning op in de vraag wat voor rol Mercy hierin gespeeld heeft. Helemaal wanneer dit karakter zelf ook aan het woord komt. Zal Carmel haar antwoorden krijgen? Zullen zij en Beth zich weer bij elkaar gaan voelen zoals vroeger. De verdwenen meisjes, zowel literair roman als thriller, geeft op poëtische wijze antwoord op deze vragen.

De verdwenen meisjes is met recht een waardig vervolg te noemen op Het meisje met de rode jas. Een heel ander soort thriller, waarin vooral in reine komen met het verleden en de worsteling met een trauma centraal staat.

Acht jaar geleden bracht Kate Hamer Het meisje in de rode jas op de markt, dat gelijk een groot succes werd. Inmiddels is recent het vervolg De verdwenen meisjes verschenen. Beide boeken zijn verschenen bij uitgeverij Boekerij.