Recensie: De rest is confetti – Lotte Petersen

Heb je een slechte dag op werk of zit je nu al in de winterblues? Overweeg dan vooral om het nieuwste boek De rest van confetti van Lotte Petersen op te maken. Deze onwijs grappige maar ook zeer herkenbare feelgood roman zal je je gegarandeerd beter laten voelen.

‘Journaliste Lola de Winter droomt van een carrière vol spetterende scoops en baanbrekende interviews. Maar bij de dorpskrant waarvoor ze al jaren werkt, komt ze niet verder dan artikelen over rommelmarkten, gerenoveerde parkbankjes en hondentoiletten. Tot één ontmoeting alles verandert…

Abel van Engelen groeide op in dezelfde buurt, maar heeft het in tegenstelling tot Lola helemaal gemaakt. Hij is een van de beroemdste en meest geliefde cabaretiers van het land. Abel doet Lola een opmerkelijk voorstel: ze krijgt van hem een grote primeur, die haar ongetwijfeld een promotie zal opleveren, maar moet hem in ruil daarvoor eerst helpen iemand uit zijn verleden op te sporen. Hoever moet Lola gaan voor haar droombaan? En… voor de liefde?’

Lola de Winter is een personage waar we ons allemaal wel een beetje in herkennen. Zij doet verwoede pogingen om aan de verwachtingen van haar omgeving te voldoen, maar vindt zichzelf vervolgens terug in hele bijzondere maar ook vooral grappige situaties. Deze situaties worden door Lotte Petersen zo kleurrijk omschreven waardoor je regelmatig hardop moet lachen. Daarnaast zet het boek je eigen leven wellicht ook een beetje in perspectief. Het leven is immers niet perfect en soms komt hulp uit onverwachte hoek. Ook Abel van Engelen is op een prettige en kleurrijke manier neergezet. Aan de ene kant een bekendheid, maar aan de andere kant juist ook heel menselijk. Juist die tegenstelling tussen hem en Lola levert een fijne dynamiek en chemie tussen deze twee persoonlijkheden op. Een mooie boodschap die tussen de regels te lezen is, dat het heel belangrijk is om jezelf te blijven en je niet te laten veranderen door anderen.

Verwacht zeker geen standaard liefdesverhaal want De rest is confetti bevat diverse onverwachte plotwendingen. Want wanneer je denkt dat je weet hoe het af gaat lopen, dan weet Lotte Petersen er juist iets anders van te maken. En juist dat gegeven maakt het verhaal zo echt en authentiek. Lotte Petersen laat zien dat niet altijd alle vragen worden beantwoord aan het eind van het boek. Net zoals in het echte leven. Ook weet ze moeiteloos heftige en thema’s aan te stippen zonder De rest is confetti zwaar leesvoer te maken. Het is vooral ook mooi om te zien hoe personages zich ontwikkelen door zichzelf te blijven. En daarbij niet kiezen voor de meest gangbare weg zonder weerstand, maar juist vechten voor datgene waar ze voor staan. Hopelijk ligt er in de toekomst nog meer leesvoer in het verschiet met deze fijne hoofdpersonages!

Lotte Petersen laat je met De rest is confetti lachen, relativeren en vooral genieten van een prachtig verhaal. Deze auteur begint steeds meer haar eigen plekje te creëren in het diverse feelgoodgenre!

Lotte Petersen heeft naast De rest is confetti ook Een verrukkelijk fiasco geschreven. Beide boeken zijn gepubliceerd bij HarperCollins Holland en verkrijgbaar bij de betere boekhandel.