Recensie: De strijd om de zon (De Lange Winter #2) – A.G. Riddle

De lange winter trilogie zou eigenlijk een tweeluik worden, waarvan De strijd om de zon het laatste deel zou zijn. Maar zaken lopen weleens anders, wat simpelweg betekent dat De verdwenen kolonie daadwerkelijk het derde en laatste deel zal betekenen voor deze serie van A.G. Riddle. En zoals het gevoel van de omslag al uitdraagt, speelt de zon, het ijs en de menselijke drang om te overleven ook in De strijd om de zon weer een grote rol.

‘Na alle gebeurtenissen in Winterwereld hebben Emma en James zich in Kamp Zeven gevestigd en pakken de draad van het leven weer op. Als NASA ontdekt dat verschillende asteroïden uit de Kuipergordel zijn weggebroken en op weg zijn naar de aarde, realiseert James zich meteen de waarheid: het Raster is terug en dat zal niet stoppen voordat de mensheid is uitgeroeid. Terwijl zijn team en hij zich voorbereiden op de laatste strijd van de mensheid in de ruimte en de aarde zelf, doet Emma een ontdekking dichter bij huis, een ontdekking die het leven voor haar en James opnieuw zal veranderen. Het Raster is aan de winnende hand, maar de laatste overlevenden van de mensheid gaan het gevecht met ongelijke kansen toch aan. In hun donkerste uur is er opeens nieuwe hoop op overleving, maar tegen een ultieme prijs en met gevolgen die alles zullen veranderen…’

Waar Winterwereld zich grotendeels in de ruimte afspeelde, bevinden de hoofdpersonages in De strijd om de zon zich vooral op de aarde. Maar waar ze dachten dat de strijd gestreden was, is dit alles behalve waar. De vijand is dichterbij dan ooit en openbaart zich op ingenieuze wijze. De manier waarop brengt een vleug enge onvoorspelbaarheid in het boek. Namelijk het gevoel dat de vijand dichterbij is dan ooit en bij wijze van spreken met één druk op de knop alles kan beëindigen, waarvoor de mensheid zo hard aan het vechten is. Doordat de mensen die nog in leven zijn uiteindelijk een belangrijke beslissing moeten gaan nemen, die een groot risico met zich mee zal brengen. Dit levert vooral in de laatste +/- honderd pagina’s van het boek een heel intrigerende verhaalloop, wat gelijk een bruggetje vormt naar De verdwenen kolonie, dat naar verwachting meer speculatieve sciencefiction zal bevatten dan de voorgaande twee delen. A.G. Riddle had met De strijd om de zon het verhaal kunnen afronden, maar het slot laat duidelijk zien, dat er zeker nog een verhaal te vertellen is over Emma en James.

Net zoals in Winterwereld worden de hoofdstukken afwisselend beleefd door de ogen van James en Emma. Juist deze verschillende zienswijzen van man versus vrouw met hun verschillende deskundigheid, maar ook gevoelens en ideeën, maakt dat ook in dit deel de lezer een brede kijk krijgt op de gebeurtenissen. Beide personages hebben zich ten opzichte van het voorgaande deel ook qua persoon verder ontwikkeld. Ze vormen een gezin met kinderen, dus bij belangrijke beslissingen moeten ze nu ook aan hun nakomelingen denken. Hierbij komen heftige thema’s aan bod. Wie zijn de belangrijkste mensen die mogen overleven en wie beslist dat eigenlijk? En op basis waarop? In hoeverre kun je een onbekende entiteit of zelfs je medemens vertrouwen? Wanneer het om leven en dood gaat, komt bij sommige mensen het slechtste in hunzelf naar boven. Mooi hierbij is dat A.G. Riddle een bijzonder personage in De strijd om de zon terug laat komen, die in het verleden een belangrijke rol heeft gespeeld in de meest duistere periode van James zijn leven. Dit levert nog extra spanning en strijd op en spitse dialogen tussen twee mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan. Hierbij is jaloezie en afgunst een slechte raadgever…

De strijd om de zon is een passend vervolg op voorloper Winterwereld, maar daarentegen ook juist weer anders omdat de toevoeging van nieuwe elementen en het feit dat het verhaal zich voornamelijk op aarde afspeelt. Evengoed maakt A. G. Riddle van dit tweede deel een boeiend en divers verhaal, die de aandacht en interesse van zijn lezers moeiteloos vast blijft weten te houden.

Sciencefiction uitgever Icebergbooks trakteert de liefhebber op Nederlandstalige boeken van eigen en buitenlandse bodem. Extra positief is dat deze uitgever gelijk de hele serie boeken publiceert waardoor je niet hoeft te wachten totdat de vervolgdelen uitkomen. Naast de boeken van A.G. Riddle, zitten auteurs zoals Brandon Sanderson, Jasper T. Scott en Frank van Dongen in hun portefeuille.