Recensie: De kern van liefde (De vrouwen van de zeepmakerij #2) – Farina Eden

Liefhebbers van historische romans kunnen in deze tijd sowieso hun hart ophalen. Het aanbod in dit genre is enorm en liefhebbers van auteurs zoals Corina Bomann en Anne Jacobs zullen zeker ook genieten van de boeken van Farina Eden, omdat ook hier sterke, intelligente en eigenzinnige vrouwen de hoofdrol vertolken.

‘Duitsland, 1904. Een verwoestende brand betekent bijna het einde van de zeepfabriek die al generaties lang in het bezit is van de familie. Het bedrijf wordt geleid door Anton, die het alleen kan voortzetten dankzij het fortuin van zijn verloofde Helen. Na hun bruiloft wijden Helen en Anton zich met hart en ziel aan het bedrijf. Hun zeep wordt steeds bekender, en door hun ondernemerszin overleeft het bedrijf de Eerste Wereldoorlog. Alles lijkt dus goed te gaan, maar dan doet Helen een ontdekking die haar hele leven op zijn kop zet. De zeepmakerij floreert, maar kan ze haar huwelijk nog redden?’

De kern van liefde is een logisch vervolg op Het recept van dromen. In Het recept van dromen leerde de lezer Hanna kennen, die haar liefde voor het maken van zeep, maar ook voor een zekere jongeman niet onder stoelen of banken kan steken. In De kern van liefde zijn we inmiddels flink wat jaren verder en maken we kennis met Helen en Anton, die er alles aan doen om de zeepmakerij draaiende te houden. Dit is niet altijd even gemakkelijk omdat ook hier persoonlijke problemen en intriges een rol spelen. En juist die laatste aspecten geven De kern van liefde een heel smeuig sausje en een flinke dosis romantiek. Tot op het eind weet Farina Eden er onverwachte plotwendingen in het verhaal te verwerken waardoor de loop van het verhaal tot op het eind onverwachts blijft. Ook is het voorstukje van het volgende en het laatste deel De essentie van geluk schept grote nieuwsgierigheid, vooral om het specifieke personage waar het om zal gaan draaien.

Ondanks de luchtige en goed leesbare toon worden er ook diverse zware onderwerpen door Farina Eden in De kern van liefde verwerkt. Denk hierbij aan thema’s als oorlog, misdaad, armoede, vreemdgaan. Mooi is wel dat er binnen De kern van liefde ook ruimte is voor niet heteroseksuele liefde, wat ongelooflijk mooi beschreven wordt door Farina Eden. Ook is er zeker wel een historische basis voor de verhaallijnen in het boek, zoals de auteur mooi aan het einde verteld. Alleen het einde voelt wel wat plotseling aan en schept wel nieuwsgierigheid naar hoe het Helen en Anton verder zal vergaan. Zal de lezer hier in het vervolgdeel De essentie van geluk meer over lezen? In ieder geval levert De kern van liefde de nodige uurtjes prettig, leerzaam en romantisch leesplezier op!

Farina Eden werkt als docent op een middelbare school en droomt van jongs af aan om auteur te worden. Inmiddels heeft ze in het Duits diverse titels op haar naam staan. Haar trilogie over de vrouwen van de zeepmakerij verschijnt in het Nederlands bij uitgever HarperCollins Holland, waarbij De kern van liefde het meest recent verschenen deel is.