Recensie: De gevangene van Vallenia (Genezer #2) – Lynette Noni

In voorgaand boek De genezer van Zalindov moest genezer Kiva er alles aan doen om te overleven tussen vriend en vijand in de gevangenis. ‘Inmiddels heeft Kiva de tralies van Zalindov verruild voor het paleis van Vallenia. Door de intriges aan het hof zit ze opnieuw gevangen – maar dit keer is haar kooi van goud.’ En de grote vraag is hierbij of ze nu daadwerkelijk beter af is, wanneer ze wil bereiken waar ze zo voor vecht?

‘Kiva Meridan heeft de Elementproeven overleefd. Na tien afschuwelijke jaren verruilt ze de tralies van Zalindov voor de stadsmuren van Vallenia. Nu ze haar vrijheid terug heeft kan ze zich richten op het doel waar ze al sinds haar arrestatie op zint: wraak. Om te beginnen moet ze binnen de rebellenbeweging op zoek naar haar broer Torell en haar zus Zuleeka, zodat ze kunnen terugeisen wat hun familie toebehoort: de troon van Evalon. Maar onder het wakend oog van kroonprins Jaren is het bijna onmogelijk om ongezien het paleis uit te komen – tot de avond van het rivierfestival.

Dankzij een list van Torell en Zuleeka wordt Kiva met hen verenigd. Maar het weerzien is allesbehalve de hereniging waarop ze had gehoopt. Kiva’s loyaliteit wordt zwaar op de proef gesteld terwijl ze haar hart langzaam verliest aan de kroonprins. Om ook deze keer te overleven moet Kiva navigeren door een web van leugens, politieke spelletjes en intriges aan het hof. Kan ze voorkomen dat ze haar familie opnieuw kwijtraakt?’

Het tweede deel De gevangene van Vallenia start garant voor een hoop intriges, onverwachte plotwendingen en dramatische gebeurtenissen. Kiva’s doel lijkt duidelijk, maar wordt door de vele ontwikkelingen die het boek rijk is, wordt het allemaal steeds minder duidelijk. Kiva blijft hierin natuurlijk een geweldig personages om bij mee te leven. Ze is een sterk karakter die vecht voor wat ze belangrijk vindt, maar durft daarbij ook verder te kijken dan datgene wat voor de hand ligt. Lynette Noni geeft haar een flink dosis goedheid, maar ook zelftwijfel en menselijkheid mee, waardoor de lezer zich ook in De gevangene van Vallenia zich gemakkelijk met dit personage kunnen identificeren. Ook andere (zowel oude als nieuwe) personages zullen het hart van de lezer weten te raken en Lynette Noni weet deze karakters gelaagd en divers neer te zetten.

De gevangene van Vallenia is ook interessant doordat Kiva veel leert over haar verleden en haar familie, maar ook over de mensen die ze geacht wordt te haten. Dit levert flink wat interessante persoonlijke ontwikkelingen, maar ook conflicten op. Is wat haar al die tijd is voorgehouden wel de waarheid? Of liggen zaken toch anders dan ze in eerste instantie lijken te zijn? Lynette Noni laat met De gevangene van Vallenia de lezer op het puntje van zijn stoel zitten en de vraag wordt steeds meer hoe dit goed af kan lopen? De twijfels en vragen waardoor Kiva verscheurd wordt zijn voelbaar en de cliffhanger aan het eind van het boek is letterlijk hartverscheurend! Dermate heftig dat je niet kunt wachten om het derde en laatste boek van de trilogie te gaan lezen…

Lynette Noni is een Australische auteur van een divers aantal Young Adult boeken, waarvan de trilogie over de genezer Kiva haar meest recente boeken zijn. De Nederlandse vertaling van deze boeken wordt gedaan door uitgeverij Boekerij onder hun fantasylabel Best of Fantasy. (Toegevoegde kunst is van Dominique Wesson: Fisherman (tumblr.com) ).